Nu er een overgang is waar te nemen naar elektrische mobiliteit, hebben we het ineens over heel andere zaken als het op auto’s aankomt. Cilinders, slagvolume en pk’s hebben plaats gemaakt voor accupakketten, kWh’s, laadtijden en actieradiussen. Maar er is ook nog zoiets als een tussenoplossing in de vorm van de plug-in hybride. Dan zijn alle hierboven genoemde termen van toepassing, zoals bij de Volkswagen Multivan eHybrid.
De overbruggingstechnologie is niet alleen bij auto’s van toepassing, maar ook bij andere voertuigen, zoals campers in dit geval. Elektrische campers bestaan tegenwoordig ook gewoon, maar ergens klinken die heel erg tegenstrijdig. Met een camper ga je juist op pad om op reis te gaan, wil je dan wel constant moeten laden? Wat dat betreft, klinkt deze Volkswagen Multivan eHybrid als een goed compromis. Normaal gesproken is het elektrische aspect bij een PHEV-camper erg klein, maar nu niet.
Techniek van de Volkswagen Multivan eHybrid
Er zijn meerdere dingen bijzonder in deze klasse. Ten eerste is het een plug-in hybride. De benzinemotor is een 1,5-liter viercilinder turbo die samenwerkt met een elektromotor. Het systeemvermogen is 245 pk en het systeemkoppel bedraagt 350 Nm. Het tweede bijzondere aspect is de vierwielaandrijving, dat Volkswagen 4Motion noemt. Dit systeem – middels een Haldex-koppeling – is in basis voorwielaangedreven, maar kan als het nodig is ook pk’s naar de achterwielen sturen.
Als je de sportmodus activeert, gaan alle krachten naar alle vier de wielen. Op zich zijn al deze componenten niet exotisch of apart, we zien het alleen weinig in campers. Het is ook niet dat er een minuscule batterij in zit. De accu heeft een capaciteit van 19,7 kWh, waardoor je volgens de WLTP een gemiddelde elektrische actieradius hebt van 95 kilometer. In stedelijke omgevingen waar de snelheden lager liggen kun je met gemak meer dan 100 kilometer halen met de bus van Volkswagen.
Lees ook: De nieuwe Volkswagen California heeft slimme snufjes aan boord
Klimaatwonder
Als de accu leeg is, kun je deze snelladen. Dat kan met 50 kW met de Volkswagen Multivan eHybrid. Dat is anno 2024 niet enorm snel voor een EV, maar voor een plug-in hybride is het overigens wel degelijk best vlot. Je kan de auto kiezen als Multivan (reguliere personenversie) of California, de camper-uitvoering. In beide gevallen zit er een soort standverwarming in. Je kunt middels een app de temperatuur van tevoren instellen. De benodigde energie haalt de eHybrid dan uit de accu.
Dat moet toch wel een geweldige gedachte zijn. Dan heb je net met je eega zitten bingoën in de campingkantine en kun je via je telefoon de camper al op de juiste temperatuur zetten. Het is gewoon veel lekkerder om in je eigen kamerjas in je eigen kamer kaassoufflés te kluiven en te kunnen klaverjassen bij 22,5 halve graad, nietwaar? Details omtrent levering en prijzen van de Multivan en California worden later bekendgemaakt.
TripleBee heeft op 7 november 2024 geschreven:
1.5 benzinemotor om bijna 3 ton vooruit te stuwen (als de accu leeg is). En door die stand verwarming zal die accu vlug leeg zijn ook. Hoe groot is die brandstoftank? Wil je met een camper echt elke 400km moeten laden en bijtanken?
En als je toekomt op de camping wil je op je gemak aan je vakantie beginnen. Niet eerst gaan tanken en bijladen.
Ik raak in Spanje zonder te moeten bijtanken. Ik heb dit dan ook al gedaan. Ik heb wel een 80 litertank in mijn diesel California. En met de diesel verwarming kan ik meer dan 11 dagen de verwarming continu op maximum laten werken, in plaats van een paar uurtjes op elektriciteit.
Voor mij is deze dus nog niet van toepassing.