Nieuws, hoe klein ook, wordt in de autowereld altijd met veel bombarie gebracht. Waarom houdt Volkswagen het dan bijna stil dat de niet bepaald fluisterende tweeliter TDI motor met ouderwetse pompverstuivers in de Passat is vervangen door de veel modernere en vooral stillere common rail-uitvoering? Nieuws van belang in deze zakelijke auto die door hordes leaserijders wordt aanbeden.
Nu is die common rail-motor geen echt nieuws meer en huist al in de
Tiguan en nieuwe
Audi A4. Maar toch, van een aanvoerder in het zakelijk segment, zou je gewoon meer ophef verwachten. Dat maken wij dan maar. Het vermogen is met 140 pk gelijk gebleven en dat geldt ook voor het koppel van 320 Nm. De prestaties liggen op een hoog niveau met een top van 209 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 9,8 seconden. Opties zijn de zestraps (waarom niet zeven?) DSG-versnellingsbak en 4Motion-vierwielaandrijving.
Maar wat schieten we er dan mee op? De winst moet vooral in het lagere geluidsniveau gezocht worden. En gelukkig kosten de vernieuwingen aan de motor helemaal niets. Althans niet voor de koper die minimaal 32.850 euro kwijt is voor deze zakenbak.
Reacties