Ho! Stop! Bel maar terug naar die Hyundai-dealer en zeg dat hij die offerte voor een nieuwe i10 mag opeten. Je gaat toch geen 10.000 euro aftikken terwijl je voor de helft van het geld een Bentley rijdt? Of nou ja, een soort van.
De Volkswagen Phaeton deelt zijn platform namelijk met de Bentley Continental en bepaalde onderdelen met de Audi A8. Voor de ontwikkeling vroeg Volkswagen meer dan honderd patenten aan om aan de bizarre eisen van de Volkswagen-baas te voldoen. De Phaeton moest bijvoorbeeld de hele dag lang 300 km/u kunnen rijden terwijl het buiten 50 graden was, maar het binnen niet warmer mocht worden dan 22 graden. En dit terwijl de topsnelheid begrensd is op 250 km/u. Het is de meest abondante Volkswagen ooit. Met afstand.
Je krijgt super-über-premium-techniek-bende in een incognito Volkwagen-verpakking. En dat is direct het hele probleem van de Phaeton. Als je bij de golfclub aankwam, dacht iedereen dat je een Passat reed. En dat terwijl je net een ton had achtergelaten bij de dealer.
Toch zijn er een paar taxibedrijven mensen gek genoeg geweest een Volkswagen Phaeton te kopen. En daar profiteer jij nu van. De goedkoopste occasion kost nu slechts 3.250 euro. Gewoon heel rustig aandoen met de remmen, koppeling, banden, bougies, injectoren en eigenlijk alles wat eventueel stuk kan; dan vallen de onderhoudskosten vast mee. Bekijk hier het aanbod.
Het verhaal achter de Volkswagen Phaeton
Rond de millenniumwisseling besloot Mercedes met een Golf-concurrent te komen in de vorm van de acrobatische A-klasse. Ferdinand Piëch pikte dit niet en moet iets gedacht hebben als: ‘als jullie in ons vaarwater gaan zitten, gaan wij het jullie sterspeler (snap je ‘m?) lastig maken.’ Piëch volmachtigde de Volkswagen Phaeton als grote vinger naar Mercedes S-klasse. En. laten we wel wezen, verloor. Heel erg. Want de Phaeton flopte als een malle, terwijl de A een succes werd (duurde even, maar toch). Doe er je voordeel mee!
Reacties