Het woord ‘merk’ kun je op verschillende manieren gebruiken. Zo heb je vast gemerkt dat het submerk Cupra nu ineens een eigen merk is in plaats van het sportieve merk van automerk Seat. Hetzelfde geldt voor de merkwaardige situatie tussen Polestar en Volvo. We merken ook bij de andere submerken met een sportief kenmerk dat er een opmerkelijke ambitie is om los te breken van het hoofdmerk. Volkswagen R is zo’n submerk dat nu een eigen performance-merk wil worden.

De eerste stap richting onafhankelijkheid voor de R-divisie is het openen van een eigen paviljoen in Autostadt, de toeristische attractie naast de VW-fabriek in Wolfsburg. Hier kunnen R-fans simracen, exposities bekijken, R-meetings houden en een nieuwe Golf R ophalen. Die Golf zal dan wel volledig elektrisch zijn.

Wanneer wordt Volkswagen R een los merk?

Sinds de oprichting van Volkswagen R in 2002 zijn er meer dan 300.000 auto’s geproduceerd. Afgelopen jaar werd er zelfs een record gevestigd. In 2023 leverde Volkswagen R 35.000 auto’s af. Het merk belooft zich ook met de komende EV-modellen te richten op ‘performance, design, innovatie en kwaliteit’. Vanaf 2030 hoopt Volkswagen R een elektrisch performance-merk te zijn.

Hoe de elektrische R’s eruit gaan zien, daar hopen we binnenkort achter te komen. Volkswagen R-baas Reinhold Ivenz zei in 2022 nog dat in 2024 het eerste elektrische R-concept zou worden gepresenteerd. Een mooi moment om het prototype te tonen in het nieuwe paviljoen, nietwaar? Een productieversie van de concept-R wordt pas in 2026 verwacht. Nog even geduld dus.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)