
Even een bijzonder feitje tussendoor. Volgens Volkswagen-baas Herbert Diess is de Volkswagen Groep de grootste leverancier van scheepsmotoren. Blijkbaar vaart meer dan de helft van alle schepen met motoren van Volkswagen, waarschijnlijk met MAN-merkjes erop. En dat is precies de reden waarom Volkswagen investeert in waterstof als brandstof. Volkswagen gelooft niet in waterstof voor auto’s, maar wel voor schepen en vliegtuigen.
Niet te elektrificeren
Volgens Herbert Diess kun je schepen en vliegtuigen niet elektrificeren. Dat zegt hij in een interview op ZDF. Schepen moeten tonnen aan batterijen meezeulen om de gewenste afstanden te varen en ook grote vliegtuigen zouden te zwaar worden om op te stijgen. Voor deze vervoersmiddelen kijkt Volkswagen naar waterstof en synthetische brandstoffen, om ze toch CO2-neutraal te laten vliegen en varen.
Waarom geen waterstof in auto’s van Volkswagen?
Je zou dan zeggen: bouw gelijk ook auto’s die rijden op waterstof. Dan heb je dat gedoe met grote accu’s en lange laadtijden niet meer. Het probleem van waterstof is volgens Herbert Diess dat het drie keer zoveel energie kost om te maken. Je moet elektriciteit omzetten in waterstof en daarbij gaat energie verloren. Het omzetten van waterstof in elektriciteit en daarna in beweging kost ook energie.
Elke gereden kilometer kost drie keer zoveel stroom bij een waterstofauto dan bij een elektrische auto. De kosten per kilometer zijn dus ook drie keer zo hoog. Daarnaast zou je een volledige infrastructuur voor waterstof op poten moeten zetten, meent de grote baas. Hij voorziet de komende tien jaar geen verschil in prijs voor waterstof. ‘Voor vliegtuigen en schepen, ja, omdat we geen alternatief hebben. Voor auto’s, nee’, klinkt het resoluut.
Meer van TopGear


Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Wie nog naar Frankrijk of Duitsland wil met de auto, kan nu heel eenvoudig geld besparen (en een boete voorkomen)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Het is van Diess een heldere en begrijpelijke uitleg.
En bij goede aanpak gaat het Co 2 omlaag.
Zal nog wel even duren de inzet is goed.
Bijzondere uitspraak van VW.
Als de VW groep roeptoetert dat ze de grootste fabrikant van scheepsmotoren zijn dan zijn ze daarmee ook de grootste vervuilers. Of tellen scheepsmotoren niet mee voor de CO2 tax?
Zolang ze die scheepsmotoren niet in auto’s stoppen heeft dat op hun auto’s geen invloed. Daarnaast telt de internationale scheepsvaart telt net als internationale luchtvaart niet meer in de emissies.
Hoe groter het voertuig en hoe groter de afstanden die afgelegd worden, hoe aantrekkelijker waterstof wordt. Daarmee is het voor personenauto’s niet interessant en voor lange afstand transport (vrachtauto’s, treinen, boten) juist wel.