
Even een bijzonder feitje tussendoor. Volgens Volkswagen-baas Herbert Diess is de Volkswagen Groep de grootste leverancier van scheepsmotoren. Blijkbaar vaart meer dan de helft van alle schepen met motoren van Volkswagen, waarschijnlijk met MAN-merkjes erop. En dat is precies de reden waarom Volkswagen investeert in waterstof als brandstof. Volkswagen gelooft niet in waterstof voor auto’s, maar wel voor schepen en vliegtuigen.
Niet te elektrificeren
Volgens Herbert Diess kun je schepen en vliegtuigen niet elektrificeren. Dat zegt hij in een interview op ZDF. Schepen moeten tonnen aan batterijen meezeulen om de gewenste afstanden te varen en ook grote vliegtuigen zouden te zwaar worden om op te stijgen. Voor deze vervoersmiddelen kijkt Volkswagen naar waterstof en synthetische brandstoffen, om ze toch CO2-neutraal te laten vliegen en varen.
Waarom geen waterstof in auto’s van Volkswagen?
Je zou dan zeggen: bouw gelijk ook auto’s die rijden op waterstof. Dan heb je dat gedoe met grote accu’s en lange laadtijden niet meer. Het probleem van waterstof is volgens Herbert Diess dat het drie keer zoveel energie kost om te maken. Je moet elektriciteit omzetten in waterstof en daarbij gaat energie verloren. Het omzetten van waterstof in elektriciteit en daarna in beweging kost ook energie.
Elke gereden kilometer kost drie keer zoveel stroom bij een waterstofauto dan bij een elektrische auto. De kosten per kilometer zijn dus ook drie keer zo hoog. Daarnaast zou je een volledige infrastructuur voor waterstof op poten moeten zetten, meent de grote baas. Hij voorziet de komende tien jaar geen verschil in prijs voor waterstof. ‘Voor vliegtuigen en schepen, ja, omdat we geen alternatief hebben. Voor auto’s, nee’, klinkt het resoluut.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Pas op: in deze zomerweek is er totale verkeerschaos in Nederland (en niet vanwege vakanties)

Ken je Round Up 5 uit 1989 nog? Dit maakt het spel bijzonder

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Het is van Diess een heldere en begrijpelijke uitleg.
En bij goede aanpak gaat het Co 2 omlaag.
Zal nog wel even duren de inzet is goed.
Bijzondere uitspraak van VW.
Als de VW groep roeptoetert dat ze de grootste fabrikant van scheepsmotoren zijn dan zijn ze daarmee ook de grootste vervuilers. Of tellen scheepsmotoren niet mee voor de CO2 tax?
Zolang ze die scheepsmotoren niet in auto’s stoppen heeft dat op hun auto’s geen invloed. Daarnaast telt de internationale scheepsvaart telt net als internationale luchtvaart niet meer in de emissies.
Hoe groter het voertuig en hoe groter de afstanden die afgelegd worden, hoe aantrekkelijker waterstof wordt. Daarmee is het voor personenauto’s niet interessant en voor lange afstand transport (vrachtauto’s, treinen, boten) juist wel.