
Even een bijzonder feitje tussendoor. Volgens Volkswagen-baas Herbert Diess is de Volkswagen Groep de grootste leverancier van scheepsmotoren. Blijkbaar vaart meer dan de helft van alle schepen met motoren van Volkswagen, waarschijnlijk met MAN-merkjes erop. En dat is precies de reden waarom Volkswagen investeert in waterstof als brandstof. Volkswagen gelooft niet in waterstof voor auto’s, maar wel voor schepen en vliegtuigen.
Niet te elektrificeren
Volgens Herbert Diess kun je schepen en vliegtuigen niet elektrificeren. Dat zegt hij in een interview op ZDF. Schepen moeten tonnen aan batterijen meezeulen om de gewenste afstanden te varen en ook grote vliegtuigen zouden te zwaar worden om op te stijgen. Voor deze vervoersmiddelen kijkt Volkswagen naar waterstof en synthetische brandstoffen, om ze toch CO2-neutraal te laten vliegen en varen.
Waarom geen waterstof in auto’s van Volkswagen?
Je zou dan zeggen: bouw gelijk ook auto’s die rijden op waterstof. Dan heb je dat gedoe met grote accu’s en lange laadtijden niet meer. Het probleem van waterstof is volgens Herbert Diess dat het drie keer zoveel energie kost om te maken. Je moet elektriciteit omzetten in waterstof en daarbij gaat energie verloren. Het omzetten van waterstof in elektriciteit en daarna in beweging kost ook energie.
Elke gereden kilometer kost drie keer zoveel stroom bij een waterstofauto dan bij een elektrische auto. De kosten per kilometer zijn dus ook drie keer zo hoog. Daarnaast zou je een volledige infrastructuur voor waterstof op poten moeten zetten, meent de grote baas. Hij voorziet de komende tien jaar geen verschil in prijs voor waterstof. ‘Voor vliegtuigen en schepen, ja, omdat we geen alternatief hebben. Voor auto’s, nee’, klinkt het resoluut.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Het is van Diess een heldere en begrijpelijke uitleg.
En bij goede aanpak gaat het Co 2 omlaag.
Zal nog wel even duren de inzet is goed.
Bijzondere uitspraak van VW.
Als de VW groep roeptoetert dat ze de grootste fabrikant van scheepsmotoren zijn dan zijn ze daarmee ook de grootste vervuilers. Of tellen scheepsmotoren niet mee voor de CO2 tax?
Zolang ze die scheepsmotoren niet in auto’s stoppen heeft dat op hun auto’s geen invloed. Daarnaast telt de internationale scheepsvaart telt net als internationale luchtvaart niet meer in de emissies.
Hoe groter het voertuig en hoe groter de afstanden die afgelegd worden, hoe aantrekkelijker waterstof wordt. Daarmee is het voor personenauto’s niet interessant en voor lange afstand transport (vrachtauto’s, treinen, boten) juist wel.