
Even een bijzonder feitje tussendoor. Volgens Volkswagen-baas Herbert Diess is de Volkswagen Groep de grootste leverancier van scheepsmotoren. Blijkbaar vaart meer dan de helft van alle schepen met motoren van Volkswagen, waarschijnlijk met MAN-merkjes erop. En dat is precies de reden waarom Volkswagen investeert in waterstof als brandstof. Volkswagen gelooft niet in waterstof voor auto’s, maar wel voor schepen en vliegtuigen.
Niet te elektrificeren
Volgens Herbert Diess kun je schepen en vliegtuigen niet elektrificeren. Dat zegt hij in een interview op ZDF. Schepen moeten tonnen aan batterijen meezeulen om de gewenste afstanden te varen en ook grote vliegtuigen zouden te zwaar worden om op te stijgen. Voor deze vervoersmiddelen kijkt Volkswagen naar waterstof en synthetische brandstoffen, om ze toch CO2-neutraal te laten vliegen en varen.
Waarom geen waterstof in auto’s van Volkswagen?
Je zou dan zeggen: bouw gelijk ook auto’s die rijden op waterstof. Dan heb je dat gedoe met grote accu’s en lange laadtijden niet meer. Het probleem van waterstof is volgens Herbert Diess dat het drie keer zoveel energie kost om te maken. Je moet elektriciteit omzetten in waterstof en daarbij gaat energie verloren. Het omzetten van waterstof in elektriciteit en daarna in beweging kost ook energie.
Elke gereden kilometer kost drie keer zoveel stroom bij een waterstofauto dan bij een elektrische auto. De kosten per kilometer zijn dus ook drie keer zo hoog. Daarnaast zou je een volledige infrastructuur voor waterstof op poten moeten zetten, meent de grote baas. Hij voorziet de komende tien jaar geen verschil in prijs voor waterstof. ‘Voor vliegtuigen en schepen, ja, omdat we geen alternatief hebben. Voor auto’s, nee’, klinkt het resoluut.
4 reacties op “Volkswagen: wel waterstof, niet voor auto’s”
Laat een antwoord achter aan Logisch Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Zo biar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Het is van Diess een heldere en begrijpelijke uitleg.
En bij goede aanpak gaat het Co 2 omlaag.
Zal nog wel even duren de inzet is goed.
Bijzondere uitspraak van VW.
Als de VW groep roeptoetert dat ze de grootste fabrikant van scheepsmotoren zijn dan zijn ze daarmee ook de grootste vervuilers. Of tellen scheepsmotoren niet mee voor de CO2 tax?
Zolang ze die scheepsmotoren niet in auto’s stoppen heeft dat op hun auto’s geen invloed. Daarnaast telt de internationale scheepsvaart telt net als internationale luchtvaart niet meer in de emissies.
Hoe groter het voertuig en hoe groter de afstanden die afgelegd worden, hoe aantrekkelijker waterstof wordt. Daarmee is het voor personenauto’s niet interessant en voor lange afstand transport (vrachtauto’s, treinen, boten) juist wel.