Voor lange tijd was er geen vuiltje aan de lucht bij Volkswagen. Vervolgens was daar dieselgate, waar de ellende begon. Toen kwam de versnelde elektrificatie, die vooral erg veel geld kostte en niet veel opbracht. Nu zit het merk met een sterk toenemende concurrentie en een hoop vaste lasten. Het probleem lijkt zich een beetje zelf op te lossen, want Volkswagen werknemers nemen massaal ontslag.

Dat meldt het Duitse Heise Autos. Het is de bedoeling dat Volkswagen zijn kosten flink gaat verlagen. Een van de manieren is om banen te schrappen. Het plan is 35.000 medewerkers opnieuw sollicitatiebrieven te laten schrijven. Maar wat blijkt, er zijn al 20.000 mensen die zelf ontslag hebben genomen bij Volkswagen. Dat is alsof heel Volendam ineens ontslag neemt van, eh, Volendam.

Volkswagen is niet werknemers aan het wegpesten met ongekruide curryworsten

Voor de goede context: Volkswagen heeft in Duitsland ongeveer 130.000 medewerkers (alle inwoners van Zwolle bij elkaar). Volkswagen heeft een tijdje geleden aangekondigd dat er diverse constructies zijn om het aantrekkelijk te maken voor medewerkers om vooral niet te blijven werken bij het merk. Dat is niet door de enkel koude koffie aan te bieden en de curryworsten niet meer te kruiden.

Volkswagen fabriek Wolfsburg Golf logo meneer met kaal hoofd

Nee, Volkswagen werknemers kunnen met vervroegd pensioen of een flinke bonus krijgen als ze weg gaan. Inderdaad, een oprotpremie. Dat gebeurt overigens allemaal op een Duitse wijze. Dus de mensen werken er nu nog steeds, het is alleen contractueel vastgelegd dat ze voor 2030 weggaan en dat ze daarvoor extra geld krijgen van VW.

Waarom gaat het niet goed met Volkswagen?

Daar heeft David Powels, financieel directeur van VW, een simpel antwoord op. Volkswagen investeert enorm veel in elektrische auto’s en verdient er (vooralsnog) veel te weinig aan. Het duurt nu nog veel te lang voordat een model geld oplevert. Door te snijden in de personeelskosten, hoopt Volkswagen wat financiële ademruimte te hebben. Dit is overigens niet alleen bij Volkswagen een issue. Veel Europese merken kampen met dit probleem.

Volkswagen fabriek Wolfsburg Golf 8.5 op een rij

Daarbij is China ook een uitdaging voor VW. De concurrentie van dat merk is moordend. Volkswagen was voorheen altijd een grote speler op die markt (in joint venture-vorm met SAIC en FAW), maar elke dag lijken er nieuwe merken bij te komen daar. Ironisch genoeg zijn het de Chinese merken die auto’s voor Europa willen gaan bouwen in de fabrieken die Volkswagen te koop gaat zetten.

Golf van Mexico

Tenslotte nog opmerkelijk nieuws naast de Volkswagen werknemers die massaal hun biezen pakken. Volkswagen verkoopt nog een hele hoop auto’s met benzinemotoren. Die vraag is tijdelijk, volgens VW. Maar het meest bijzondere is dat Volkswagen in 2027 de productie van Mexico zal verhuizen. Dus dan hebben we toch nog een Golf van Mexico.

Lees ook: Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De reden daarvoor is niet zo heel vreemd. Bij ons in Europa zullen de ID.3 en Golf samensmelten tot één model. In Noord-, Latijns- en Zuid-Amerika zal de Golf met verbrandingsmotor langer blijven. Vergeet niet dat de ouderwetse Kever en T2-bus tot respectievelijk 2003 (Mexico) en 2013 Brazilië gebouwd en verkocht werden.

10 reacties op “20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee”

  1. Is gewoon om de personeelsleden met veel anciënniteit te verminderen want die verdienen teveel volgens dat merk. Eigenlijk volgens alle productiemedewerkers in de auto industrie. Elk jaar of anders gezegd elke productiedaling of stijging een nieuwe “herbalans” werk bij dus. Zodat de job om de duur onhoudbaar wordt voor de werknemers (arbeiders) zodat ze vanzelf opstappen. Korte termijnvisie en zakkenvullerij van een paar “managers” geen werk bij kunnen geven = buiten die die het wel kunnen zodat mensen ontslag nemen premies geven.

  2. Ah ja lekker heb je een Chinese auto met een kill switch, netzoals de Chinese zonnepanelen. Of hij vliegt spontaan in de fik, of het hele infotainment systeem is super traag omdat het vooral bezig is met data naar China te versturen. Dont ge me wrong, China is een prachtig land met prachtige mensen en cultuur maar de CCP is niet dom, en wereldmacht is wat ze ambitieren. Wel jammer dat ze veel van spionage moeten hebben om technologische voortgang te boeken maar afijn. Het is niet raar dat Chinese merken de fabrieken kopen, deze merken worden volop gesubsidieerd en zijn semi overheidsbedrijven. China is niet dom en begrijpt dat als je cruciale industrieën weghaalt en je er een monopolie positie in krijgt je de prijzen naar hartelust kunt verhogen. En met back handed trucjes als kill switches hebben ze nog meer macht over bijv de EU. Ze kopen ook veel gebieden in bijv Afrika en bouwen daar havens, rails etc.
    Ze zijn ook niet vies om cruciale rivieren die door buurlanden lopen af te dammen waardoor de buren geen water hebben. Of de oeigoeren in concentratie kampen. Of de massale bouw fraude, als in met je blote handen kan je kritieke draagpunten van een wolkenkrabber slopen. De vele CCP propaganda op TikTok en andere sociale media.
    Waar geen woord gerept word over een jaarlijks terugkerend fenomeen, geloof begin zomer ongeveer, waar mensen letterlijk geen uitweg zien dus maar aanslagen plegen.
    Ook wel bekend als, “Steekpartijen-seizoen” (刀刺季节 / “knifestabbing season”, veelal gericht op scholen en kinderen. Helaas word dit ernstig gecensureerd door de CCP en internationale media boeit het schijnbaar helaas niet.

    Waarom er beveiligers met lange stokken op kinderdag verblijven zijn. Waarom mensen in China mensen die gewond zijn massaal negeren, want het kan zomaar fraude zijn waardoor jij als hulpgevende de fraudeer de rest van je leven kan betalen.

    Kijk ik snap het trump slecht maar in deze is China toch echt kwaadaardig.

  3. Moet nog zien of de autos uit China de Duitse bevolking kan bekoren,tot op heden is de elektrische auto op de Duitse thuismarkt en niche product, leasemaatschappijen en bedrijfswagens zijn aan de elektrische autootjes,de particuliere markt is op sterven na dood,amper klanten die volledig elektrisch willen kopen, succesvol is toch en hele optimistische vertaling van strofe aankoop,

  4. Nee ze hebben niet goed na gedacht dat managers te dom voor woorden en wilden hun zakken zo snel mogelijk vullen hebzucht kan een land of firma kapot maken vooruit zien op langere termijn kunnen ze niet meer te dom daarvoor

    • Hebzucht is een ding, maar ook de traditionele arrogantie heeft Duitsland sterk teruggeworpen. Niet alleen in de autobranche, maar logistiek en digitaal loopt het land (waar ik woon) ver achter op de rest van Europa.

  5. Wanneer ze ontslag nemen word ze een polo aangeboden.
    Op de dag van vertrek moeten ze wel de maat opgeven ;
    M, L, of XL

  6. Winst in Q1 2025: 3 miljard. Omzetverwachting 2025: +6%. #1 in EV verkopen in Europa. Hoe in deze context mensen maar blijven beweren dat het niet goed gaat, inclusief bij VW zelf, blijft toch een raadsel.

Laat een antwoord achter aan Blijft vreemd Reactie annuleren

(verplicht)