Wanneer je boodschappen gaat doen voor een groot diner op zondag, dan moet je niet vergeten dat je vrijdag en zaterdag ook nog moet eten. Voor Volkswagen is de toekomst nog steeds helemaal elektrisch, maar het duurt nog een paar dagen voordat het 2035 is. Daarom passen ze de strategie iets aan en komt er weer focus op de hybride. Inderdaad: die aandrijflijnen met een verbrandingsmotor.
Volkswagen-baas Thomas Schäfer vertelt aan Autocar dat ze vorig jaar de hybride hadden afgeschreven: ‘Als je me vorig jaar had gevraagd had ik gezegd: “vergeet hybrides, het is dure technologie en niet de moeite waard”. [Maar] in de afgelopen zes maanden wil ineens iedereen hybrides.’ De vraag naar elektrische auto’s stagneert en Volkswagen moet hierop anticiperen.
‘Toen we zeiden dat we hybrideversies van de Tiguan, Golf, Passat enzovoorts gingen aanbieden, kregen we scheve gezichten. Mensen zeiden: “waarom doen jullie dit? Ga sneller [richting volledige elektrificatie].” Nu ben ik heel blij dat we dit gedaan hebben. We hebben een aanbod en zullen dit waarschijnlijk moeten uitbreiden.’
Veel elektrische kilometers
De nieuwe Passat en Tiguan zijn te bestellen als mild-hybride, waarbij een piepklein elektromotortje een klein beetje meehelpt of als plug-in hybride (PHEV). Deze aandrijflijn kun je met een stekker opladen zodat je 100 kilometer elektrisch kunt rijden voordat de benzinemotor aanslaat. Ook de Golf kun je krijgen als PHEV met 100 kilometer elektrische actieradius.
De EV-plannen zijn ongewijzigd
De baas van Volkswagen benadrukt dat hij er ‘absoluut zeker’ van is dat de toekomst elektrisch is. De hybrides en plug-in hybrides zijn slechts een brug naar volledige elektrificatie. Ook zegt hij dat de nieuwe hybrides niet ten koste gaan van de EV’s. Volgend jaar komt de verbeterde versie van het huidige elektrische platform en het jaar erop komt een compleet nieuw platform. Precies zoals al gepland was.
Het plan is niet om een volledig nieuw hybridesysteem te gaan ontwikkelen voor de komende jaren. Volkswagen bouwt voort op wat ze nu al hebben: ‘We blijven ontwikkelen, maar doen we een volledig nieuwe aandrijflijn? Ik denk het niet.’ Voorlopig kun je bij VW dus gewoon terecht voor een auto met een benzinemotor, maar de toekomst blijft elektrisch.
Ronnie heeft op 14 mei 2024 geschreven:
Volledig overstappen naar EV is zelfmoord. Hopeljk beginnen de kwartjes te vallen in Duitsland, ook bij de zustermerken hoop ik. Hybride heeft de toekomst. Zie Toyota, die roepen dat al jaren. Doe mij maar een diesel overigens.
adversluis@mac.com heeft op 10 mei 2024 geschreven:
Je kunt ze ook nooit op iets origineels betrappen.