Niemand zal veel sympathie tonen als je klaagt dat je nieuwe Porsche 911 Turbo S zoveel duurder is dan vroeger. Dus we gaan heus niet voor elke auto de prijzen uitpluizen, maar voor de Golf is het wel interessant, want de Wagen van het Volk lijkt steeds onbereikbaarder te worden. Maar als je het vergelijkt met vroeger, hoeveel duurder is zo’n Golf dan echt geworden?

Op verzoek van TopGear heeft Volkswagen Nederland een oude brochure afgestoft en kan vertellen dat de goedkoopste Golf in 1974 mee naar huis mocht voor 9.495 gulden. Als je dat zou omrekenen zoals je grootouders dat doen, dan zou dat uitkomen op 4.300 euro en een beetje, want bij de overgang naar euro’s moest je 2,2 gulden inleggen voor 1 euro. Is de nieuwe Golf dus acht keer zo duur?

De prijs van de Golf 1 na inflatie

Nou, nee. Het zou niet eerlijk zijn om voor het gemak 50 jaar aan inflatie te vergeten. De inflatiecalculator van het CBS leert dat de prijs van 9.495 gulden in 2023 omgerekend 17.582 euro waard zou zijn. Dit is de meest recente omrekenoptie die het CBS geeft. Alsnog een enorm groot verschil met de goedkoopste Golf van nu, maar er zijn nog wat dingen om rekening mee te houden.

Een wat latere Golf 1 | Foto: © TopGear

Een nieuwe Golf kost dus 34.990 euro. Pas in 1992 is de BPM ingevoerd, dus voor een eerlijke vergelijking moet je dat bedrag weghalen. Dan kost de nieuwe Golf ineens nog maar 29.226 euro – dat is nog wel inclusief de BTW. Inderdaad, nog altijd een flink stuk duurder, maar je krijgt in vierkante meters ook een stuk meer auto. De Golf 1 kun je eigenlijk nog het beste vergelijken met de Up, maar die staat helaas niet meer in de showroom.

Het modale inkomen

Volgens het Centraal Planbureau was in 1974 het modale inkomen inclusief vakantietoeslag 8.849 euro per jaar. De prijs van een nieuwe Golf was dus net geen twee keer het modale inkomen. Vorige jaar schreef het Centraal Planbureau dat het modale inkomen in Nederland tegenwoordig 44.000 euro is. Dit betekent dat de Golf tegenwoordig minder duur is dan één modaal jaarsalaris.

Je krijgt veel meer bij een moderne Golf

Nog wel het belangrijkste: de auto is uitgerust met veel meer spullen dan toen. De Golf had toen maar 50 pk, dus de nieuwe heeft met 116 pk ruim het dubbele. Daarnaast heeft de nieuwe Golf airconditioning, stuurbekrachtiging, rijhulpjes parkeersensoren, airbags, bandendruksensoren, remschijven rondom, tractiecontrole, ISOFIX, led-koplampen, zeven speakers, een navigatiescherm, katalysator, partikelfilter en überhaupt veel meer geluidsisolatie en veiligheid.

Volkswagen Polo R-line

Een vergelijking met de Polo is misschien interessanter. Deze auto is alsnog groter, veiliger en rijker uitgerust, maar kost zonder BPM ongeveer 21.000 euro. Als je kijkt wat je extra krijgt bij een moderne Polo in vergelijking met een Golf 1, is het zo’n groot prijsverschil nog niet. De Polo van nu zou in de jaren ’70 met alles erop en eraan een fortuin gekost hebben: de nederige Polo heeft meer rekenkracht dan heel NASA in die tijd had.

En hoe zit dat met 15 jaar geleden?

Golf 6 GTI Zwart

‘Schat, weet je zeker dat dit de instapper is van 17.790 euro?’ | Foto: © Volkswagen

Ook interessant is een vergelijking met de Golf 6 uit 2008. Ook die auto is minder uitgerust dan nu, maar qua gemak, formaat en comfort doet hij niet enorm onder. Toen kostte de goedkoopste uitvoering 17.790 euro. Als je daar de inflatiecalculator overheen laat gaan, kom je uit op een bedrag van 25.054 euro. Dat is een verschil van ruim 10.000 euro voor een re-de-lijk vergelijkbare auto.

Dus, is de Golf zoveel duurder geworden?

Zelfs als je de inflatie meeneemt, dan is de goedkoopste Golf nu alsnog fors duurder dan de goedkoopste Golf toen. Zet je het weg tegen het modale inkomen, valt het weer mee. De vraag is of je de twee echt kunt vergelijken, als je kijkt hoeveel er op en aan een moderne auto zit. Maar ook in vergelijking met tien jaar geleden, is de Golf duurder geworden. Feit blijft dat auto’s zelfs na de inflatiecorrectie de afgelopen jaren duurder zijn geworden. En de Wagen van het Volk dus ook.

Update: vergelijking met modaal inkomen toegevoegd

Reacties

  • CitizensM heeft op 5 mei 2024 geschreven:

    En de vraag blijft of iedereen wel zit te wachten op vele en dure extra’s die of verplicht zijn door de eeg of worden opgedrongen door de fabrikant. Een feit blijft natuurlijk dat we in Nederland ook nog eens geplukt worden door de overheid bij de aanschaf van een nieuwe auto.

    • Axh heeft op 5 mei 2024 geschreven:

      Daar is weer zo’n overheidsklager. Dankzij die maatregelen is het aantal verkeersdoden gigantisch gedaald in Europa. Vergelijk de cijfers maar eens met landen waar ze niet dat soort eisen hebben. Altijd maar dat gejank. Ze zouden mensen als jij tegen hun eigen onkunde moeten beschermen.

      Reageer
    Reageer
  • kevin heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    Sorry!
    Deze berekening mag dan wel kloppen.
    Maar dan is ie nog altijd totaal verkeerd.
    Waar het op neer komt is:
    Wat was het modaal loon in 1974 tov de golf
    VS
    wat is het modaal loon 2024 tov de golf

    Laten we dan verder praten hoeveel ie echt duurder is geworden.
    En ja ik heb deze tabellen gevonden dus jullie kun´en het oon

    • Inflatie heeft op 5 mei 2024 geschreven:

      Juist deze informatie had ik ook verwacht tegen te komen, wat maakt topgear het zich er gemakkelijk vanaf

      Reageer
    Reageer
  • Stijn heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    Zouden beter eens de vergelijking van prijs maken van een Volkswagen Golf in andere landen zoals China, VS, Mexico, … . Zit een groot verschil op tegenover onze landen.

    Reageer
  • Björn heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    De prijzen in Nederland zijn dan ook weer serieus van de pot gerukt. Een Up met 65pk die bij jullie nog uit stock verkrijgbaar zijn zitten rond en boven de 20.000€. Ik heb 6 jaar geleden een nieuwe Up GTI gekocht voor 17.950€, dus België is toch nog op een paar vlakken goedkoper dan Nederland.

    • Lekker boeiend heeft op 4 mei 2024 geschreven:

      Ik zou voor geen goud in Belgie willen wonen ipv in Nederland.

      Reageer
    Reageer
  • Ron heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    Het omrekenen door de BPM weg te laten is natuurlijk broddelwerk. BPM is gewoon de vervanger van het vroegere BVB (bijzondere verbruiksbelasting). Wel is de BTW van 18 naar 21 procent gegaan

    • Joke heeft op 13 mei 2024 geschreven:

      Ik heb n up gekocht in 2013 prijs 10.600 Diezelfde Up kost nu 21.000 euro een keer zo duur heerlijk autoke maar gaat helaas uit de productie

      Reageer
    Reageer
  • Henk heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    In 1974 was een modaal inkomen ongeveer 19400 gulden. Een Golf kostte dus 0.5x modaal. Nu is een modaal inkomen 44000 euro dus dan is de ex-BPM prijs 0.65x modaal dus 30% hoger. Daar krijg je zoals het artikel aangeeft ook veel meer auto voor. Al die veiligheidstoevoegingen, meer comfort en 10% meer lengte en breedte verklaren dat gat wel.

    • Pietje heeft op 15 mei 2024 geschreven:

      Gelukkig dat er nog meer zitten op te letten.

      Reageer
    Reageer
  • Attila heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    Een Golf 8.5 1,5liter kan je momenteel kopen voor 21000 EUR incl btw bij onze Duitse buren. Gloednieuw. Die dingen verlaten de fabriek voor minder dan 15000 EUR al de rest is winst voor de tussenman tax en belastingen. De Golf zelf is spotgoedkoop geworden want de life versie voor 22000 EUR is nog eens rijkelijk uitgerust

    Reageer
  • joep heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    Standaard toen is heel goed te vergelijken met standaard nu, wat was toen marktconform en wat is nu marktconform? Wat is er nodig, wat verwacht de consument en wat is wettelijk vereist, om een Golf aan de man te brengen. Wat is er productie- en marketingtechnisch veranderd en wat levert alle schaalvergroting ons op? Hoeveel Golf kon je toen kopen voor een gemiddeld jaarsalaris en hoeveel Golf koop je er nu voor? Oftewel is de Golf in prijs gewoon verdubbeld of, afgezet tegen salaris, redelijk gelijk gebleven?

    • Sven heeft op 4 mei 2024 geschreven:

      Abs is in de jaren 2000 een europese verplichting geworden. Rond 2015 is stabilisatie (esc) ook zo een verplichting geworden. Deze bestond zeker niet in de tijd van de mk1 golf. Dit soort berekeningen zijn een indicatie, zeker geen directe vergelijking.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)