TopGear stapt net uit de nieuwe Volvo C40. In ons decembernummer (eind november in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Volvo C40
Uitvoering: Recharge Twin Engine
Locatie: Gent en omstreken
Weersomstandigheden: fris en regenachtig

Wat is dit precies?

In lijn met de huidige mode is dit de coupéversie van de Volvo XC40. En het moet gezegd: waar we dit soort carrosserievarianten meestal én onzinnig, én lelijk vinden, geldt voor deze Volvo alleen het eerste. Hij ziet er bijzonder goed uit, als je het ons vraagt.

Is de Volvo C40 verder hetzelfde als de XC40?

Naast de unieke achterkant zijn de grille, voorbumper en koplampen niet uitwisselbaar. Het interieur verschilt op details en leer wordt niet meer geleverd. Er zijn zeven kleuren (waaronder dit prachtige Fjordblauw) en twee soorten wielen – lekker simpel. Verder is de C40 alleen als vol-elektrische Recharge te krijgen. De XC40 is er ook in een benzine- en hybrideversie, en als Recharge met één motor. De C40 heeft er voorlopig altijd twee.

Komt wel van z’n plek, zeker?

408 pk en 660 Nm, dus ja: in 4,9 seconden zit je op 100 km/u. Ook tussenacceleraties bij hogere snelheden kosten ‘m geen enkele moeite. Naast de Tesla Model 3 zijn de 40-serie Volvo’s (en de Polestar 2) in deze prijsklasse de snelste EV’s die je kunt kopen. Het onderstel is redelijk stevig en het weggedrag vertrouwenwekkend. Ook is de Volvo C40 erg stil en komt ie door z’n aerodynamische vorm zelfs iets verder (oké, 2 procent) op een lading dan de XC40.

Nog nadelen?

Jazeker: de ergonomie. Volgens Volvo is het een uitstekend idee om de functie om wel of niet met sterke regeneratie/remwerking te rijden (one-pedal driving) in de menu’s van het Google-infotainment te verstoppen. Volgens ons niet – zoiets belangrijks wil je binnen handbereik hebben. Ook andere zaken (geen actieradius in je tellerscherm…) zijn vrij onhandig of omslachtig. Het grappige is dat Volvo ze bewust zo heeft bedacht, ‘om alles simpel te houden’. Werkt nogal averechts.

Wat kost de Volvo C40?

Volvo levert de C40 vanaf 57.950 euro, of 60.150 euro in België. Dat is respectievelijk 1.500 en 1.150 euro duurder dan de goedkoopste vergelijkbare XC40, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Of doe hip en neem een ‘abonnement’ op de auto voor een bepaald maandbedrag – kan ook.

Lees onze volledige rijtest van de Volvo C40 in TopGear Magazine 198, vanaf 25 november in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)