
TopGear stapt net uit de nieuwe Volvo C40. In ons decembernummer (eind november in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volvo C40
Uitvoering: Recharge Twin Engine
Locatie: Gent en omstreken
Weersomstandigheden: fris en regenachtig
Wat is dit precies?
In lijn met de huidige mode is dit de coupéversie van de Volvo XC40. En het moet gezegd: waar we dit soort carrosserievarianten meestal én onzinnig, én lelijk vinden, geldt voor deze Volvo alleen het eerste. Hij ziet er bijzonder goed uit, als je het ons vraagt.
Is de Volvo C40 verder hetzelfde als de XC40?
Naast de unieke achterkant zijn de grille, voorbumper en koplampen niet uitwisselbaar. Het interieur verschilt op details en leer wordt niet meer geleverd. Er zijn zeven kleuren (waaronder dit prachtige Fjordblauw) en twee soorten wielen – lekker simpel. Verder is de C40 alleen als vol-elektrische Recharge te krijgen. De XC40 is er ook in een benzine- en hybrideversie, en als Recharge met één motor. De C40 heeft er voorlopig altijd twee.
Komt wel van z’n plek, zeker?
408 pk en 660 Nm, dus ja: in 4,9 seconden zit je op 100 km/u. Ook tussenacceleraties bij hogere snelheden kosten ‘m geen enkele moeite. Naast de Tesla Model 3 zijn de 40-serie Volvo’s (en de Polestar 2) in deze prijsklasse de snelste EV’s die je kunt kopen. Het onderstel is redelijk stevig en het weggedrag vertrouwenwekkend. Ook is de Volvo C40 erg stil en komt ie door z’n aerodynamische vorm zelfs iets verder (oké, 2 procent) op een lading dan de XC40.
Nog nadelen?
Jazeker: de ergonomie. Volgens Volvo is het een uitstekend idee om de functie om wel of niet met sterke regeneratie/remwerking te rijden (one-pedal driving) in de menu’s van het Google-infotainment te verstoppen. Volgens ons niet – zoiets belangrijks wil je binnen handbereik hebben. Ook andere zaken (geen actieradius in je tellerscherm…) zijn vrij onhandig of omslachtig. Het grappige is dat Volvo ze bewust zo heeft bedacht, ‘om alles simpel te houden’. Werkt nogal averechts.
Wat kost de Volvo C40?
Volvo levert de C40 vanaf 57.950 euro, of 60.150 euro in België. Dat is respectievelijk 1.500 en 1.150 euro duurder dan de goedkoopste vergelijkbare XC40, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Of doe hip en neem een ‘abonnement’ op de auto voor een bepaald maandbedrag – kan ook.
Lees onze volledige rijtest van de Volvo C40 in TopGear Magazine 198, vanaf 25 november in de winkel!
Meer van TopGear


Volvo C40 review: Achterwielaandrijving, maar (gelukkig) niet sportief

Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo C40 Recharge Twin Motor

Is een elektrische auto beter voor het klimaat?

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)
