Eén woord: JA! Na de verbluffend fraaie Concept Coupé en de Concept XC Coupé onthult Volvo nu de Concept Estate, een wonderschone shooting brake (een station met twee deuren, dus).
Net als bij de Concept Coupé het geval was, hoef je er niet op te rekenen dat dit staaltje designgeweld ooit in productie genomen gaat worden – daar is het hele concept te radicaal en onpraktisch voor. En Volvo mag dan 'ik rol' betekenen, zó rollen de Zweden niet (diepe excuses voor deze extreem flauwe woordgrap…).
Wél laat de Concept Estate duidelijk zien welke richting de Volvolezen op willen met toekomstige stations als de opvolger van de V70 en de komende V90. Strakke lijnen, sterke, vloeiende schouders en een nadrukkelijk níet vierkante achterklep: je gaat het in de toekomst gegarandeerd terugzien. Ook het interieur is veel meer dan alleen een knipoog naar de toekomst. Die centraal geplaatste iPad is een zekerheidje. De ontwerpers zijn dolblij dat ze daardoor niet meer gebonden zijn aan grote hoeveelheden knoppen voor belangrijke functies: 'Dat voelt alsof eindelijk een stel knellende handboeien wordt afgedaan'. Voor een aantal functies (de alarmlichten en de ruitverwarming bijvoorbeeld) blijven wel knoppen bestaan). Nu maar hopen dat ze wat dat betreft niet doorslaan; we hebben al dikwijls kunnen constateren dat het bloedirritant is (om niet te zeggen levensgevaarlijk) als je tijdens het rijden zes keer precies het juiste knopje op zo'n touchscreen moet bedienen om de airco een graadje lager wilt zetten of naar wat andere muziek wilt luisteren. We zullen zien.
Eén ding is echter zonneklaar met de completering van het Design Supertrio: over de schoonheid van de toekomstige Volvo's hoeven we ons niet de minste zorgen te maken, die is bij de Duitse designchef Thomas Ingenlath (voorheen onder meer Skoda) in meer dan capabele handen. Hij laat trouwens ook zien dat je uitstekend kunt terugkijken naar het verleden (de Concept Coupé was een onverbloemd eerbetoon aan de legendarische P1800, deze Estate verwijst in ontelbaar veel opzichten naar de P1800 ES) zonder overdreven retro te doen.
Eén tip: bel even naar jullie eigenaren, de Geely-Chinezen. Laat ze dit trio even goed zien en vertel erbij wat de P1800 en ES voor jullie uitstraling hebben betekend. Dan moet het toch mogelijk zijn op zijn minst één van deze drie in productie te nemen? Zelfs als ze qua verkopen alleen maar yuans gaan kosten – de imagowinst zou onbetaalbaar zijn.
Reacties