Dat Volvo – en zo’n beetje alle andere automerken – tegen 2030 alleen nog maar elektrische modellen wil aanbieden, wist je waarschijnlijk al. Tien jaar later wil het merk ‘volledig klimaatneutraal opereren’. De eerste stap richting die missies is om afscheid te nemen van de dieselauto’s. Vanaf volgend jaar bouwt Volvo geen een auto meer die op diesel loopt.
Hier in Nederland gaan we daar weinig van merken. In Nederland verkoopt Volvo al even geen dieselauto’s, maar in BelgiĆ« en Duitsland nog wel. Aan het begin van 2024 rolt de laatste dieselauto van Volvo van de band. Het merk hoopt met het schrappen van de diesel andere bedrijven te ‘inspireren om moediger op te treden tegen klimaatverandering’.
Niet al te lang geleden was diesel het levenselixer voor Volvo. De meerderheid van alle nieuwe Volvo’s had in 2019 nog een dieselmotor. ‘Volvoās besluit om begin 2024 volledig te stoppen met diesels illustreert hoe snel zowel de auto-industrie als de vraag van klanten verandert in het licht van de klimaatcrisis’, zegt het merk in een persbericht.
Volvo gaat de diesel niet missen
Twintig jaar geleden dacht Volvo nog heel anders over de dieselmotor. In 2002 kwam Volvo met zijn eerste eigen ontwikkelde dieselmotor. Het merk zei toen nog: ‘Een competitieve dieselmotor is niets anders dan een manier om te overleven in Europa.’ Negen jaar later bracht Volvo de eerste plug-in hybride met dieselmotor ter aarde.
Volvo-opperbaas Jim Rowan zegt: ‘Elektrische aandrijflijnen zijn onze toekomst en superieur aan verbrandingsmotoren: ze produceren minder lawaai, minder trillingen, minder onderhoudskosten voor onze klanten en geen uitlaatgassen.’ Hij lijkt niet erg rouwig om het feit dat een stukje geschiedenis van het merk voorgoed verdwijnt.
V6 heeft op 20 september 2023 geschreven:
Kortzichtige leiders, laten andere oplossingen zoals synthetische brandstoffen links liggen. Het aantal mensen dat een EV wil neemt af, straks net hogere lasten zal dar nog verder dalen. Leiders die worden gefund door linkse agenda’s. Volgende keer geen Volvo meer maar een merk dat nog wel hart heeft voor een schone verbrandingsmotor.
Sehp heeft op 20 september 2023 geschreven:
Nilsson bouwt de XC90 diesel om naar Ambulances. Benieuwd wat die gaan doen, door op electrisch of op andere merken?
Maarten heeft op 20 september 2023 geschreven:
De Volvo opperbaas snapt hem.
De oude CEO van VW snapte dit ook, tot hij vervangen werd.
Nu zegt de nieuwe CEO dat het dak in brand staat.
Jean Louis Bezemer heeft op 21 september 2023 geschreven:
Vandaar dat VW bijna het dubbele aan winst heeft tov Tesla en in tegenstelling tot Tesla wel een positieve cashflow.
Jij snapt niet veel van hoe bedrijven werken, of niet?
Maarten heeft op 21 september 2023 geschreven:
Hi Jean,
Je suggereert dat ik niet veel weet van “hoe bedrijven werken” maar het is mijn werk dit te weten. kijk mee naar de cijfers:
Definities :
VW is het geheel van Å KODA, SEAT, CUPRA, Audi, Lamborghini, Bentley, Porsche, Ducati en VW financial services
Tesla is “Tesla Cars” en “Tesla Energy”, samen Tesla Inc.
Cijfers allemaal 2022.
VW : 280 miljard euro omzet, 22 miljard aan operationele winst / EBIT (7%)
Tesla : 81 miljard USD omzet, 13 miljard aan operationele winst / EBIT (16%)
De verhoudingen spreken voor zich.
Schuldenlast (langlopende) :
VW group : 184 miljard (is 8 jaren aan operationele winst), schuld is toegenomen in 2023.
Tesla : 2 miljard (is 2 maanden aan operationele winst), schuld is afgenomen in 2023.
Check de verhoudingen.
Dan de cash posities (hoe veel geld is er liquide)
VW group : 30 miljard
Tesla : 21 miljard
Hoewel VW dus in absolute termen meer geld tot hun beschikking heeft, kunnen ze hier veel minder lang op teren in slechte tijden omdat de lopende kosten binnen de VW group een factor 5/6 keer groter is.
Dan de vooruitzichten 2023.
VW heeft geen concrete uitspraak gedaan over absolute groei in omzet / aantallen en winstgevendheid in 2023 en verder.
Tesla kwam begin dit jaar met realistische +40% groei in aantallen leveringen (ik denk dat je deze 40% even moet laten inzinken want deze groei gaan ze namelijk halen in 2023).
Denk dat deze verhoudingen ook voor zich spreken.
Tot zover de cijfers, ze (VW) weten dat ze veel moeten gaan investeren in EV’s omdat ze anders helemaal buitenspel staan vanwege de druk vanuit China en Amerika. Dat geld hebben ze niet (want een groot deel van hun jaarlijkse winst gaat naar dividendbetalingen aan aandeelhouders) en moeten ze dus lenen.
Lenen is tegenwoordig heel duur, de rentes zijn 5 keer zo hoog als aan paar jaar geleden en gaat de komende jaren dus verder drukken op je nettowinst, tegelijkertijd weten ze dat hun concurrenten steeds goedkoper kunnen produceren en de prijzen daarmee jaar op jaar kunnen verlagen. VW is nog niet zover en is dus bang dat een hogere schuldenlast dan naast lagere marges het bedrijf zullen laten omvallen omdat tegen de tijd dat ze zelf op stoom zijn met hun EV platformen en producten, de marges inmiddels zo klein zijn dat er geen geld meer op te verdienen is.
Maar ze hebben tegelijkertijd ook geen keuze, ze moeten wel want hun ICE business is binnen 20 jaar gereduceerd tot 0. Hoewel Porsche aan het lobbyen is dat uit te stellen.
Vandaar de uitspraak van CEO Thomas SchƤfer, het dak staat in brand:
“Costs are getting too high, he told his managers, asking them to freeze spending as it looks for billions in savings.”.
“āThe roof is on fire,ā SchƤfer said before telling the group that āwe are letting the costs run too high in many areas,ā per Autocar. He further indicated that the coming weeks and months will be āvery toughā for the company.”
https://www.carscoops.com/2023/07/the-roof-is-on-fire-at-vw-as-ceo-tells-managers-to-find-11-billion-in-savings/
Maarten heeft op 21 september 2023 geschreven:
Nou misschien dan nog even een verduidelijking;
Ja sommige VW group producten zoals de Enyaq doen het goed in aantallen verkopen. Niets aan de hand zou je dan denken. De winst die ze nu maken op hun EV’s zijn echter flinterdun en soms negatief. De winst die ze maken pakken ze op hun ICE modellen, deze kunnen ze wel kosten efficiĆ«nt bouwen.
De verkoopcijfers van augustus in NL zijn inmiddels bekend en 1 op de 3 auto’s was een EV. Deze trend gaat alleen maar sneller en sneller, wereldwijd. Dit is niet te stoppen. De Auto’s worden beter en beter en goedkoper en goedkoper, elk jaar weer.
VW weet dit, de klok tikt.
Thijs heeft op 21 september 2023 geschreven:
Nou beste Maarten. Jij doet alsof je alles weet maar ondertussen sla je vaker wel dan niet de plank mist. Als iemand je daar op wijst dan ga je huilie huilie doen in de slachtoffer rol en dan reageert iedereen volgens jou emotioneel. Bla bla bla. Enige vorm van zelfreflectie ontbreekt. Ook hier. Die andere mensen hebben er duidelijk meer verstand van dan jij. Een blik in de spiegel zou beter voor je zijn dan steeds jammeren over anderen.
Maarten heeft op 21 september 2023 geschreven:
Deze informatie staat in de jaarverslagen.
Onkunde laat je juist zien door inhoudelijk nooit iets te brengen en alleen maar te zeuren op anderen.
Een beetje het gedrag dat we vaak bij jou zien. Alleen maar zagen en zeiken.
Och Maarten toch heeft op 21 september 2023 geschreven:
Hoe meer tekst je gebruikt, hoe meer je onkunde en leugens zichtbaar worden. De marges bij Tesla zijn dramatisch afgenomen. Per auto wordt er minder verdiend dan bij alle Duitse merken. Institutionele beleggers nemen daarom massaal afscheid en nitwits zoals jij blijven over omdat ze niet in staat zijn naar de juiste kentallen te kijken en deze op de juiste wijze te interpreteren.
Gaaaaaaap heeft op 20 september 2023 geschreven:
Word jij nooit moe van jezelf? Altijd maar de gevestigde orde afzeiken om het bedrijfje van die crypto-fraudeur te promoten. Hoe zielig kan je zijn.