Toen het Chinese Geely ongeveer tien jaar geleden Volvo kocht van Ford, gaven ze de Zweden een flinke zak geld en lieten ze de ingenieurs vooral lekker hun gang gaan. Dat pakte altijd goed uit voor de twee bedrijven – zo groeiden de wereldwijde verkopen van Volvo vorig jaar nog met 10 procent en Geely kreeg op zijn beurt weer een leuke aalmoes terug.

Binnenkort gaat de dynamiek tussen de merken iets veranderen. Nu bouwen Geely en Volvo los van elkaar de motoren voor de auto’s, maar binnenkort gaan ze samen een zelfstandige onderneming opzetten om de motoren te bouwen voor beide bedrijven. En voor andere bedrijven binnen de onderneming, waaronder het pas aangetrokken Lotus.

Deze onderneming wil ‘de volgende generatie verbrandingsmotoren en hybride aandrijflijnen ontwikkelen.’ Volvo bouwt nu 600.000 verbrandingsmotoren per jaar en dat aantal groeit dan samen met Geely naar de 2 miljoen. Volvo zegt dat de verhuizing ervoor zorgt dat ze zich beter kunnen concentreren op ‘de ontwikkeling van een reeks volledig elektrische premium auto’s’.

Volvo verwacht dat tegen half-2020 de helft van de inkomsten komen uit EV’s en hybrides. Volvo beloofde eerder dit jaar dat er geen auto meer op de markt komt met alleen maar een verbrandingsmotor. Sterker nog, Volvo verwacht dat rond 2025 de helft van de wereldwijde verkoop volledig elektrisch is en de andere helft hybride.

Alle merken krijgen motoren van de onderneming

Het nieuwe bedrijf, waarvan de plannen nog ‘in ontwikkeling zijn en nog goedgekeurd moeten worden door de vakbonden, de Raad van Bestuur en de relevante autoriteiten’, zal ook Geely Auto, Proton, LEVC, Lynck & Co en Lotus leveren. Ook zeggen ze dat ze kunnen gaan leveren aan externe fabrikanten.

Håkan Samuelsson, algemeen directeur van Volvo Cars zegt het volgende: ‘Hybride auto’s hebben de beste verbrandingsmotoren nodig. Deze nieuwe eenheid zal over de middelen, schaal en expertise beschikken om deze aandrijflijnen kostenefficiënt te ontwikkelen.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear