De eerste Volvo die in 1927 de fabriek verliet, kreeg de bijnaam Jakob en die eretitel zien we nu weer terug op de zoveelste Hot Rod van Caresto, het bedrijf van Leif Tufvesson, die al meerdere malen bijvoorbeeld in Las Vegas zijn kunsten toonde. Als hij een Hot Rod bouwt is werkelijk aan alle details gedacht.
 
Nu is een Hot Rod volgens ongeschreven regels een auto van voor 1949 die is verlaagd en ontdaan van zijn spatborden. Leif heeft een ander principe, hij bouwt compleet nieuwe auto’s, maar volgens de oude regels. De Hot Rod Jakob heeft dan ook een aantal moderne technieken zoals de huidige Volvo T5 motor, die uiteraard op bio-ethanol kan lopen.
 
Toch werden oude onderdelen uit het magazijn getrokken, zoals de versnellingsbak van de Volvo S90, de laatste achterwielaandrijver van het merk. Verder het stuurwiel van de P1800 en diverse kleine onderdelen van de 140-serie. Eind februari werd de Jakob in het Volvo-museum onthuld en maakt een toer langs verschillende evenementen met als klapper de aanwezigheid op de SEMA-show in Las Vegas in november.

Reacties

Meer van TopGear