Dit jaar is het precies tachtig jaar geleden dat Volvo de allereerste auto produceerde. In de fabriek in Göthenburg rolde in 1927 de ÖV4 ‘Jakob’ van de band. Die Ikea-benaming staat in het Zweeds voor ‘Öppen Vagn 4 cylindrar’, en je hoeft niet gestudeerd te hebben om uit te vogelen wat dat in het Nederlands betekent.

Van die allereerste Volvo zouden er uiteindelijk maar 996 exemplaren worden gebouwd. Het enige exemplaar dat daarvan bewaard is gebleven, staat in het Volvo-museum in Zweden.

De merknaam Volvo is trouwens al veel ouder. Ruim negentig jaar geleden verscheen de naam al op kogellagers van de nog altijd bestaande Svenska Kullagerfabriken (SKF). De naam Volvo is dan ook afgeleid van het Latijnse werkwoord ‘volvere’, dat ‘rollen’ betekent. En als je tijdens die interessante lessen Latijn op school hebt opgelet, dan weet je dat je dan in de eerste persoon enkelvoud uitkomt op volvo, ofwel ‘ik rol’.

In 1920 besloot SKF onder de eigen naam verder te gaan, waardoor Volvo in het verdomhoekje raakte. Pas in 1926 werd de naam weer afgestoft toen ene Assar Gabrielsson het management ervan wist te overtuigen om ook automobielen te gaan maken. Een jaar later was de eerste Volvo een feit. In dat jaar werd ook de bekende cirkel met diagonale pijl als logo gekozen. Voor wie wil weten waar dat vandaan komt: dat is het symbool van de oorlogsgod Mars en ook een oud chemisch symbool dat ijzer aanduidt.

In 1999 kwam Volvo Cars in handen van Ford, dat inmiddels weer afscheid lijkt te willen nemen van het Zweedse merk. Er zijn tal van kapers op de kust, waaronder een groep Zweedse investeerders. Zou het niet mooi zijn als Volvo weer thuiskomt?

Reacties

Meer van TopGear