Als Volvo een mens van vlees en bloed zou zijn, zou hij/zij direct de prijs voor ‘Ouder van het Jaar’ winnen. Het merk bekommert zich om zijn klanten als een overbezorgde vader of moeder – en slaat daar daarom misschien een beetje in door. Om hun ‘Vision 2020’ te realiseren, gaan ze nu snelheidsbegrenzers op alle nieuwe Volvo’s plaatsen.
Vision 2020 houdt in dat er niemand meer fataal mag verongelukken in een nieuwe Volvo vanaf 2020. Het moet statistisch onmogelijk zijn om te sterven in een Volvo, dus. En hoe harder je rijdt, hoe groter de klap is bij een ongeval. Daarom zullen alle nieuwe Volvo’s vanaf volgend jaar niet harder kunnen dan 180 km/u. Ze worden softwarematig beteugeld.
‘Op basis van eigen onderzoek weten we waar nog winst te behalen valt om dodelijke ongevallen en zwaar letsel in onze auto’s te voorkomen. En ook al is een snelheidslimiet geen absolute remedie, het is de moeite waard als we er ook maar één leven mee redden’, meent Volvo-opperbaas Håkan Samuelsson.
Het merkt geeft aan de discussie op gang te willen brengen over de verantwoordelijkheid van automerken als het gaan om het aanpakken van snelheidsovertredingen. ‘We hebben nog geen definitieve antwoorden op deze vraag, maar we vinden dat wij het voortouw in deze discussie moeten nemen’, aldus Samuelsson.
Polestar?
Op dit moment is nog niet duidelijk of de modellen van Volvo-submerk Polestar dezelfde begrenzer meekrijgen. In de regel ligt de topsnelheid van een elektrische auto niet bijster hoog – dus daar zal de impact van een begrenzer ook aanzienlijk minder hoog zijn.
Voor Japanners niets nieuws
Japanse autofabrikanten spraken al in 1988 met elkaar af dat al hun modellen niet meer dan 280 pk mochten hebben en niet harder mochten dan 180 km/u. Aan de eerste afspraak hield bijna geen enkele autofabrikant zich, en deze werd in 2004 opgeheven. De tweede afspraak staat nog. Snellere modellen, zoals een Nissan GT-R, schakelen de begrenzer automatisch uit op een circuit.
Kevin Som heeft op 30 november 2019 geschreven:
Beste Hans Bomers
Zo tezien ben jij niet vaak in Duitsland? 180 km/u is echt niet snel hoor.
Mss ben je het niet gewoon ,maar daar gaan we heel vaak over. Zeker als het niet druk is. En ja het verkeer is daar ook heel anders he ze blijven niet plakken op het verkeerde vak. Maken vaker plaats. En ook trucks begrijpen dat ze niets te zoeken hebben op het 2/3de vak
Hans Bomers heeft op 5 juni 2019 geschreven:
Hoezo doorslaan? Een beetje een voorspelbare reactie van een “auto” club als Top Gear, als ik eerlijk ben. Zeker in de Nederlandse context, je mag wettelijk nergens harder dan 130. Waarom vinden wij het acceptabel, zelfs de normaalste zaak van de wereld, dat je zelf toch moet kunnen kiezen om véél te hard te rijden? Het is toch de omgekeerde wereld dat maatregelen tegen méér dan 50km harder rijden dan wat wettelijk toegestaan is, als “doorslaan” wordt betiteld.
In Duitsland geldt ook op steeds meer plekken wél een snelheidslimiet, zeker in de dichtbevolkte gebieden zoals het Ruhrgebied en andere grote steden. Vaak geldt daar ook 130 of zelfs 100 km/u. Maar zelfs voor die plekken in Duitsland waar géén snelheidslimiet geldt; is 180 dan nog niet hard genoeg? Als je nog meer haast hebt dan dat, dan moet je misschien gewoon wat eerder van huis vertrekken, of een dagje naar een circuit gaan.