
Zure tijden voor de hatchback. De ene dag ben je de hipste van de klas en de volgende dag word je zonder pardon aan de kant geschoven voor een SUV. Slecht nieuws voor liefhebbers van compacte Zweden: Volvo stopt met de hatchback.
De laatste Volvo met deze carrosserievorm, de V40, komt niet meer terug als laag klepkontje. De Volvo V40-opvolger zal ‘meer van deze tijd’ zijn. Meer als een BMW X2, een SUV-coupé. Hij zal iets groter worden dan de XC40, die met de BMW X1 concurreert.
‘We zullen geen vervanger maken voor de Volvo V40, we moeten creatiever zijn dan dat’, zegt Lex Kerssemakers, Volvo’s Senior Vice President. ‘Onderschat niet hoe aanlokkelijk de hoge zitpositie is voor klanten.’ Om eerlijk te zijn, kunnen we best stellen dat Volvo momenteel in vorm is op designgebied. Als iemand een aardige coupé-SUV neer kan zetten, is het Volvo.
De Volvo V40-opvolger wordt een EV
Volvo heeft meer redenen om geen hatchbacks meer te bouwen: ‘Je kunt geen auto lanceren die niet klaar is voor EV’, aldus Kerssemakers. ‘Met een lage auto als een hatchback, waar laat je de batterijen dan? Je kunt geen lengte of breedte toevoegen, want dan meng je je in een hoger segment. En als je ze in de vloer stopt, dan heb je al snel iets dat hoog is als een SUV.’
De helft van alle verkopen van Volvo in 2025 moet volledig elektrisch zijn. De andere helft zijn nog altijd verbrandingsmotoren, met eventueel een hybridetoevoeging. ‘Elke auto die we vanaf nu vervangen door een nieuw model, krijgt een volledig elektrische versie. Eerst de XC40, daarna de XC90 en ga zo maar door. We geven ze geen speciale styling. De klant kiest simpelweg de carrosserievorm die ze willen en daarna de aandrijflijn.’
Meer van TopGear


Volvo-rijder ramt slagboom op A10 vanwege navigatie

Dit is een Volvo V40 met BMW-V8

De snelste Volvo’s van dit moment

De Polar-serie is de coolste Volvo V40 tot nu toe

Volvo V40 met 1.000 pk gaat te hard voor snelheidsmeter

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dan maar xc30 wat kleiner dan xc40 lijk mij goed idee