Zure tijden voor de hatchback. De ene dag ben je de hipste van de klas en de volgende dag word je zonder pardon aan de kant geschoven voor een SUV. Slecht nieuws voor liefhebbers van compacte Zweden: Volvo stopt met de hatchback.
De laatste Volvo met deze carrosserievorm, de V40, komt niet meer terug als laag klepkontje. De Volvo V40-opvolger zal ‘meer van deze tijd’ zijn. Meer als een BMW X2, een SUV-coupé. Hij zal iets groter worden dan de XC40, die met de BMW X1 concurreert.
‘We zullen geen vervanger maken voor de Volvo V40, we moeten creatiever zijn dan dat’, zegt Lex Kerssemakers, Volvo’s Senior Vice President. ‘Onderschat niet hoe aanlokkelijk de hoge zitpositie is voor klanten.’ Om eerlijk te zijn, kunnen we best stellen dat Volvo momenteel in vorm is op designgebied. Als iemand een aardige coupé-SUV neer kan zetten, is het Volvo.
De Volvo V40-opvolger wordt een EV
Volvo heeft meer redenen om geen hatchbacks meer te bouwen: ‘Je kunt geen auto lanceren die niet klaar is voor EV’, aldus Kerssemakers. ‘Met een lage auto als een hatchback, waar laat je de batterijen dan? Je kunt geen lengte of breedte toevoegen, want dan meng je je in een hoger segment. En als je ze in de vloer stopt, dan heb je al snel iets dat hoog is als een SUV.’
De helft van alle verkopen van Volvo in 2025 moet volledig elektrisch zijn. De andere helft zijn nog altijd verbrandingsmotoren, met eventueel een hybridetoevoeging. ‘Elke auto die we vanaf nu vervangen door een nieuw model, krijgt een volledig elektrische versie. Eerst de XC40, daarna de XC90 en ga zo maar door. We geven ze geen speciale styling. De klant kiest simpelweg de carrosserievorm die ze willen en daarna de aandrijflijn.’
Usta heeft op 27 januari 2019 geschreven:
Dan maar xc30 wat kleiner dan xc40 lijk mij goed idee