
De Volvo V40 D4 met 190 diesel-pk’s was een van de krachtigste auto’s (zonder hybridetechniek) die je een paar jaar terug met lage bijtelling kon leasen. Door een aangepaste versnellingsbak, andere banden en nog wat kleine aanpassingen zakte de uitstoot onder de 100 gram CO2 per kilometer. Dat was een knappe prestatie van Volvo – maar niet zo knap als wat deze Zweedse knutselaar bouwde.
Michael ‘Fast Mike‘ Andersson pakte het leaseliefje van Nederland, zette de viercilinder bij het grofvuil en prakte een 5,0-liter V8 van BMW onder de motorkap. Twee turbo’s van Garrett doen het vermogen stijgen naar 721 pk en 934 Nm. Dat is meer dan de zielige voorbanden aankunnen, dus kreeg het vermogen een omleiding naar de achterwielen.
Waarom een BMW-motor? ‘Een paar jaar geleden had ik een Volvo T6 met 750 pk, maar ik miste vermogen onderin de toeren. Vorig jaar testte ik deze M60B40 V8 en dat beviel mij wel. De 400 Nm bij 2.000 tpm is leuk en makkelijk om mee te rijden. De 0-100-tijd heb ik nooit getest, maar hij is snel’, vertelt Mike aan TopGear.
Daarvoor gebruikte Michael een ZF-transmissie uit een BMW-diesel die een aandrijfas uitspuugt richting een M5-differentieel. De ophanging komt dan weer van een Volvo 940 – omdat het geheel nog niet Frankenstein genoeg was, blijkbaar. De Volvo V40 met BMW-V8 verwoest nu zijn achterbanden op driftevenementen. Waar kunnen we deze creatie leasen?
Dit is een Volvo V40 met BMW-V8


Volvo-rijder ramt slagboom op A10 vanwege navigatie

De snelste Volvo’s van dit moment

Volvo stopt met de hatchback

De Polar-serie is de coolste Volvo V40 tot nu toe

Volvo V40 met 1.000 pk gaat te hard voor snelheidsmeter

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Waarom je nu vrachtwagens kunt spotten met ‘haaientandjes’ op de voorruit

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden
