De Volvo V40 D4 met 190 diesel-pk’s was een van de krachtigste auto’s (zonder hybridetechniek) die je een paar jaar terug met lage bijtelling kon leasen. Door een aangepaste versnellingsbak, andere banden en nog wat kleine aanpassingen zakte de uitstoot onder de 100 gram CO2 per kilometer. Dat was een knappe prestatie van Volvo – maar niet zo knap als wat deze Zweedse knutselaar bouwde.

Michael ‘Fast Mike‘ Andersson pakte het leaseliefje van Nederland, zette de viercilinder bij het grofvuil en prakte een 5,0-liter V8 van BMW onder de motorkap. Twee turbo’s van Garrett doen het vermogen stijgen naar 721 pk en 934 Nm. Dat is meer dan de zielige voorbanden aankunnen, dus kreeg het vermogen een omleiding naar de achterwielen.

Waarom een BMW-motor? ‘Een paar jaar geleden had ik een Volvo T6 met 750 pk, maar ik miste vermogen onderin de toeren. Vorig jaar testte ik deze M60B40 V8 en dat beviel mij wel. De 400 Nm bij 2.000 tpm is leuk en makkelijk om mee te rijden. De 0-100-tijd heb ik nooit getest, maar hij is snel’, vertelt Mike aan TopGear.

Daarvoor gebruikte Michael een ZF-transmissie uit een BMW-diesel die een aandrijfas uitspuugt richting een M5-differentieel. De ophanging komt dan weer van een Volvo 940 – omdat het geheel nog niet Frankenstein genoeg was, blijkbaar. De Volvo V40 met BMW-V8 verwoest nu zijn achterbanden op driftevenementen. Waar kunnen we deze creatie leasen?

Dit is een Volvo V40 met BMW-V8

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)