TopGear reed zojuist de nieuwe Volvo V40. In het nummer dat in juli uitkomt, lees je het uitgebreide testverslag. Nu alvast de highlights.
Testobject: Volvo V40
Uitvoering: D4 Geartronic
Locatie: Verona, Italië
Weersomstandigheden: zonnig en een graadje of 25, zoals de zomer hier ook zou moeten zijn dus!
Wat reden we?
Volvo’s kersverse aanval op het premium c-segment, de V40. Die stiekem de opvolger van de C30 is en niets te maken heeft met de oude V40 stationwagen, trouwens. Al sla je ons dood…
Beviel het?
Nou, behoorlijk. We verwachtten dat de V40 vooral een gemoedelijke, gemakkelijk te rijden auto zou zijn. Dat is ie ook. Maar als je eens wat gas geeft, blijkt ie daarnaast ook nog eens verdraaid goed te sturen. De dieselmotor van deze D4 is beschaafd maar gewillig, het onderstel is erg goed en de carrosserie is zo stijf als Jeremy’s spieren.
Nog bijzonderheden?
Wij vinden z’n uiterlijk erg bijzonder. Om precies te zijn: bijzonder mooi. Met een heerlijk laag silhouet, simpele, vloeiende lijnen en een paar knipogen naar Volvo’s uit het verleden staat er een prachtig staaltje design. In tegenstelling tot de C30 heeft ie nog een praktische laadruimte ook. Uiteraard zit er qua veiligheid alles op en aan, tot een voetgangersairbag aan toe, die in een fractie van een seconde voor de voorruit verschijnt als er iemand op de motorkap belandt.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De V40 komt er met drie benzine- en drie dieselmotoren. Er zijn een T3 (150 pk), T4 (180 pk) en T5 (254 pk), waarvan alleen de laatste geen 20 procent bijtelling scoort. Dieselen kan met de wegenbelastingvrije D2 (115 pk), D3 (150pk) of deze erg prettige D4 (177 pk). De Nederlandse prijzen beginnen bij 25.995 euro.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Naast volkomen schitterend om te zien blijkt de V40 een genot om te rijden. Hij is modern, luxe en comfortabel, maar ook verrassend wendbaar, met een rotsvast weggedrag. En, in de beste Volvo-traditie, nog veilig ook. Ontzettend goed ding.
Reacties