In de aanloop naar Genève komt Volvo met de facelift van een van hun bestverkopende modellen, de V40.
Hier in Nederland zijn we gek op de V40, al was het maar omdat ie in de loop der jaren in allerlei zuinige, schone en dus bijtellingsvriendelijke versies werd geleverd. Omdat ie inmiddels alweer een paar jaar meedraait, geeft Volvo 'm nu een visuele update in de vorm van een setje Thor's Hammer-koplampen, zoals we deze al op de nieuwe XC90 en S90/V90 te zien kregen. Ook zijn er nieuwe kleuren, velgen en chique opties voor het interieur, zoals contrasterende stiksels en een zwart hemeltje.
Op motorisch vlak is er weinig nieuws te melden: er zijn nog steeds verschillende opties variërend van zuinige diesels tot vlotte benzines, waarbij we blijven hopen dat er een V40 Polestar in de pijplijn zit. In het buitenland wist Volvo de CO2-uitstoot van de D2 verder te drukken, naar 89 g/km voor de handgeschakelde versie. Maar ja, de speciaal voor Nederland ontwikkelde D2 Business-uitvoering scoorde al 82 g/km, al haalt dat met onze huidige belastingregels weinig meer uit.
Wel leuk is het feit dat je nu verschillende zaken aan de V40 kunt bedienen met je smartphone of smartwatch, zodat je het interieur kunt voorverwarmen of je komende afspraken (en hun locaties) direct aan het navigatiesysteem kunt doorgeven.
Maar het belangrijkste is dat het sterkste punt van de V40 – z'n subtiele, uiterst geslaagde ontwerp en unieke styling – behouden is gebleven. Nu maar hopen voor Volvo dat het nog steeds genoeg is om je uit een A3 of 1-serie te houden.
Reacties