Als je wat beter op de etiketjes kijkt, dan kun je soms best een leuk zakcentje besparen. Zo komt Kordaat van de Lidl gewoon uit de brouwerij van Bavaria en de speciaalbiertjes van de supermarkt van Beau komen van Gulpen. Niets mis mee. En wat als je een Volvo XC40 (die tegenwoordig EX40 heet) wilt kopen? Als je niets geeft om het logo op de neus, kun je voor flink minder centjes ook hetzelfde product met een ander merkje scoren.

Met enige regelmaat staat de Volvo XC40 in Nederland in de top vijf van populairste nieuwe auto’s. En zoals dat vaker gaat bij gewilde auto’s, blijven de occasionprijzen redelijk hoog. Gelukkig kun je een technisch bijna identieke auto kopen die fors goedkoper is. Het scheelt al snel 10.000 euro. Want Lynk & Co kwam in 2021 met de 01, wat eigenlijk een XC40 is met een ander smoeltje. En dat weet niet iedereen.

Wat kosten de Volvo XC40 en de Lynk & Co 01 tweedehands?

Volvo XC40 Recharge (2023) rijdend schuin voor

Voor 22.945 euro heb je een Lynk & Co 01 uit 2021 met nog geen 54.000 kilometer op de teller. De 01 heeft 180 pk en is in Nederland bijna altijd een plug-in hybride. Wil je een XC40 uit 2021 met hetzelfde vermogen en ongeveer dezelfde kilometerstand, dan mag je minimaal 31.000 euro aftikken. Dit betekent dat de Volvo bijna 50 procent duurder is dan de Lynk & Co.

Lynk Co 01 rijdend

Het grootste verschil tussen de twee? Bij Volvo staat het scherm van de navigatie rechtop, bij Lynk & Co ligt het scherm. Waar je wel goed op moet letten, is de staat van de auto. Bij een nieuwe Lynk & Co kun je een abonnement afsluiten om ermee te rijden. Het is dus in veel gevallen een huurauto voor de langere termijn, en je weet hoe sommige mensen omgaan met huurauto’s. Zorg dus wel dat je een nette vindt.

Meer investeren kan weer wat opleveren

Kleine kanttekening: die restwaarde kan twee kanten opwerken. Als jij twee jaar met een Volvo XC40 rijdt, kan het zomaar zijn dat ie minder afschrijft dan de Lynk & Co. We vragen ons soms ook een beetje af wat nog de toegevoegde waarde is van het merk Lynk & Co naast Volvo, Polestar en Zeekr. Als het merk ooit zou vertrekken uit Nederland (hier zijn nog geen signalen voor) dan zou dat geen wonderen doen voor de restwaarde.

De duurste Lynk & Co die je nu in Nederland kunt kopen, kost trouwens maar 41.950 euro. Deze is gloednieuw en in een geinig kleurtje gewrapt. Bij Volvo gaan de prijzen over de 60.000 euro heen. Dan heb je overigens wel een versie met meer dan 200 pk. Wil je per se een XC40 rijden, ongeacht de aandrijflijn? Dan kun je voor ongeveer 22.000 euro ook een dieseltje vinden.

Reacties

  • Mike heeft op 15 juli 2024 geschreven:

    Is dit reclame? Nou mooi dan zal ik geen BYD kopen want je droom valt in duigen . Storing op storing en een dealer ver te vinden vooral reserve onderdelen. Mijn BYD staat nu 3 weken in garage waar ze geen verstand van zo Turkse of Chinese auto hebben, maar wel verkopen. Snel terug naar een wat duurdere Europees automerk zonder problemen

    Reageer
  • Pfff heeft op 14 juli 2024 geschreven:

    Topgear, stop eens met die reclame voor die gare Chinezen!

    • Willem B heeft op 14 juli 2024 geschreven:

      Bij al die China promotie artikelen staat de redactie als auteur ipv een van de journalisten. Ze zullen zich zelf ook wel kapot schamen voor wat er gebeurt en hun eigen naam er niet aan willen hangen.

      • @willem heeft op 14 juli 2024 geschreven:

        Je kan als journalist ook niet de credits opeisen voor een artikel dat de CCPPD geschreven heeft. Dat zou plagiaat zijn.

        Reageer
      Reageer
    • Charles heeft op 14 juli 2024 geschreven:

      Nog wat extra bloedgeld cashen denk ik. Topgear verlaagt zichzelf tot een bedenkelijk niveau door zich in te laten huren voor de propaganda van een bondgenoot van Rusland en Noord Korea.

      Reageer
    • Henk heeft op 14 juli 2024 geschreven:

      Die reclame campagne bij TG voor alles wat Chinees is, begint inderdaad erg opvallend en ook erg vermoeiend te worden.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)