
Als je wat beter op de etiketjes kijkt, dan kun je soms best een leuk zakcentje besparen. Zo komt Kordaat van de Lidl gewoon uit de brouwerij van Bavaria en de speciaalbiertjes van de supermarkt van Beau komen van Gulpen. Niets mis mee. En wat als je een Volvo XC40 (die tegenwoordig EX40 heet) wilt kopen? Als je niets geeft om het logo op de neus, kun je voor flink minder centjes ook hetzelfde product met een ander merkje scoren.
Met enige regelmaat staat de Volvo XC40 in Nederland in de top vijf van populairste nieuwe auto’s. En zoals dat vaker gaat bij gewilde auto’s, blijven de occasionprijzen redelijk hoog. Gelukkig kun je een technisch bijna identieke auto kopen die fors goedkoper is. Het scheelt al snel 10.000 euro. Want Lynk & Co kwam in 2021 met de 01, wat eigenlijk een XC40 is met een ander smoeltje. En dat weet niet iedereen.
Wat kosten de Volvo XC40 en de Lynk & Co 01 tweedehands?

Voor 22.945 euro heb je een Lynk & Co 01 uit 2021 met nog geen 54.000 kilometer op de teller. De 01 heeft 180 pk en is in Nederland bijna altijd een plug-in hybride. Wil je een XC40 uit 2021 met hetzelfde vermogen en ongeveer dezelfde kilometerstand, dan mag je minimaal 31.000 euro aftikken. Dit betekent dat de Volvo bijna 50 procent duurder is dan de Lynk & Co.

Het grootste verschil tussen de twee? Bij Volvo staat het scherm van de navigatie rechtop, bij Lynk & Co ligt het scherm. Waar je wel goed op moet letten, is de staat van de auto. Bij een nieuwe Lynk & Co kun je een abonnement afsluiten om ermee te rijden. Het is dus in veel gevallen een huurauto voor de langere termijn, en je weet hoe sommige mensen omgaan met huurauto’s. Zorg dus wel dat je een nette vindt.
Meer investeren kan weer wat opleveren
Kleine kanttekening: die restwaarde kan twee kanten opwerken. Als jij twee jaar met een Volvo XC40 rijdt, kan het zomaar zijn dat ie minder afschrijft dan de Lynk & Co. We vragen ons soms ook een beetje af wat nog de toegevoegde waarde is van het merk Lynk & Co naast Volvo, Polestar en Zeekr. Als het merk ooit zou vertrekken uit Nederland (hier zijn nog geen signalen voor) dan zou dat geen wonderen doen voor de restwaarde.
De duurste Lynk & Co die je nu in Nederland kunt kopen, kost trouwens maar 41.950 euro. Deze is gloednieuw en in een geinig kleurtje gewrapt. Bij Volvo gaan de prijzen over de 60.000 euro heen. Dan heb je overigens wel een versie met meer dan 200 pk. Wil je per se een XC40 rijden, ongeacht de aandrijflijn? Dan kun je voor ongeveer 22.000 euro ook een dieseltje vinden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
9 reacties op “Zo koop je een van de populairste auto’s van Nederland tweedehands met 30 procent korting”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Lynk en Co 01

Lynk en Co 01: 1e rij-indruk

Je Lynk en Co verhuren om winst te maken

Abonnement van Lynk en Co: dit kost het

Lynk en Co 01: 1e rij-indruk

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Lynk & Co 02 is betaalbaar en haalt 445 km op een accu. Interesse in deze ‘Zweed’?

In Nederland populaire huurauto heeft na facelift evenveel pk als de Skyline GT-R

Baas van Lynk & Co noemt andere merken qua duurzaamheid ‘hypocriet’

Lynk en Co 01

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Deepal S07: wéér een nieuw automerk naar Nederland, maar deze ken je eigenlijk al

Dit automerk in Nederland belooft dat je net zo snel kunt laden als tanken – maar kan dat wel?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Ik heb nu ruim 2 jaar een Linkin Co 01 en ben zeer tevreden Het is een topauto ik maak er ook lange reizen mee naar Spanje alles zit erop in eraan hiervoor de Volvo xc40 ingeuild Ik ga volgend jaar weer een nieuwe Linkin Co kopen 276 pk als je het niet doet ben je een dief van je eigen portemonnee
Chinees lekkel smaken
Is dit reclame? Nou mooi dan zal ik geen BYD kopen want je droom valt in duigen . Storing op storing en een dealer ver te vinden vooral reserve onderdelen. Mijn BYD staat nu 3 weken in garage waar ze geen verstand van zo Turkse of Chinese auto hebben, maar wel verkopen. Snel terug naar een wat duurdere Europees automerk zonder problemen
Topgear, stop eens met die reclame voor die gare Chinezen!
Die reclame campagne bij TG voor alles wat Chinees is, begint inderdaad erg opvallend en ook erg vermoeiend te worden.
Niet meer lezen dus.
Links laten liggen dus.
Nog wat extra bloedgeld cashen denk ik. Topgear verlaagt zichzelf tot een bedenkelijk niveau door zich in te laten huren voor de propaganda van een bondgenoot van Rusland en Noord Korea.
Bij al die China promotie artikelen staat de redactie als auteur ipv een van de journalisten. Ze zullen zich zelf ook wel kapot schamen voor wat er gebeurt en hun eigen naam er niet aan willen hangen.
Je kan als journalist ook niet de credits opeisen voor een artikel dat de CCPPD geschreven heeft. Dat zou plagiaat zijn.