Het groene plaatje is binnenkort compleet. Eerst zweerde Volvo diesel af. Vlak daarna kwam de aankondiging dat elke nieuwe Volvo begrensd wordt op 180 km/u. En in oktober komt de elektrische Volvo XC40 – de eerste volledig elektrische auto van het merk . Over specificaties verklapt het Zweedse merk nog even niets, want ze hebben een ander verhaal te vertellen.

Ze willen graag dat iedereen weet hoe veilig de nieuwe elektrische Volvo XC40 wordt. Ze noemen het zelfs een van hun veiligste modellen ooit. Een beetje marketinggeblaat, maar als Volvo het zegt, klopt het meestal vrij aardig. De veiligheidsingenieurs van Volvo Cars ontwierpen een totaal nieuwe voorzijde, omdat de elektrische versie nu eenmaal geen dikke motor in de neus heeft.

Volvo heeft een ingebouwde kreukelzone gecreëerd rondom het accupakket. Het lage zwaartepunt helpt de XC40 met stabiliteit, en we weten allemaal hoe dol de Zweden zijn op hun elandproef. De achterzijde van de auto, waar de elektrische aandrijflijn zit, is ook versterkt.

Het nieuwe ADAS-platform

De elektrische Volvo XC40 is als eerste uitgerust met een nieuwe reeks zij-assistenten, die het merk als basis van toekomstige autonome functies wil gebruiken. Het platform is eenvoudig verder te ontwikkelen door zijn schaalbaarheid, lekker toekomstbestendig, dus. Het veiligheidssysteem omvat een aantal radars, camera’s en ultrasonische sensoren.

Het eindproduct zal 16 oktober voor het eerst aan de buitenwereld getoond worden. Hij staat dan waarschijnlijk begin volgend jaar bij de dealers. Volvo deelde alvast wat foto’s van het platform. De XC40 met koetswerk op de foto’s is de plug-in hybride, die binnenkort ook leverbaar wordt. De elektrische versie zal er wellicht ietsjes (maar niet veel) anders uitzien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)