
Het groene plaatje is binnenkort compleet. Eerst zweerde Volvo diesel af. Vlak daarna kwam de aankondiging dat elke nieuwe Volvo begrensd wordt op 180 km/u. En in oktober komt de elektrische Volvo XC40 – de eerste volledig elektrische auto van het merk . Over specificaties verklapt het Zweedse merk nog even niets, want ze hebben een ander verhaal te vertellen.
Ze willen graag dat iedereen weet hoe veilig de nieuwe elektrische Volvo XC40 wordt. Ze noemen het zelfs een van hun veiligste modellen ooit. Een beetje marketinggeblaat, maar als Volvo het zegt, klopt het meestal vrij aardig. De veiligheidsingenieurs van Volvo Cars ontwierpen een totaal nieuwe voorzijde, omdat de elektrische versie nu eenmaal geen dikke motor in de neus heeft.
Volvo heeft een ingebouwde kreukelzone gecreëerd rondom het accupakket. Het lage zwaartepunt helpt de XC40 met stabiliteit, en we weten allemaal hoe dol de Zweden zijn op hun elandproef. De achterzijde van de auto, waar de elektrische aandrijflijn zit, is ook versterkt.
Het nieuwe ADAS-platform
De elektrische Volvo XC40 is als eerste uitgerust met een nieuwe reeks zij-assistenten, die het merk als basis van toekomstige autonome functies wil gebruiken. Het platform is eenvoudig verder te ontwikkelen door zijn schaalbaarheid, lekker toekomstbestendig, dus. Het veiligheidssysteem omvat een aantal radars, camera’s en ultrasonische sensoren.
Het eindproduct zal 16 oktober voor het eerst aan de buitenwereld getoond worden. Hij staat dan waarschijnlijk begin volgend jaar bij de dealers. Volvo deelde alvast wat foto’s van het platform. De XC40 met koetswerk op de foto’s is de plug-in hybride, die binnenkort ook leverbaar wordt. De elektrische versie zal er wellicht ietsjes (maar niet veel) anders uitzien.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een van de populairste auto’s van Nederland krijgt een andere (en kortere) naam

Volvo XC40 Recharge review: De grootste verandering zie je niet

Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo gaat elektrische auto’s draadloos laden

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Volkswagen bedenkt elektrische auto, maar dan wel met benzinemotor

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Je moet twee keer kijken waarom de vraag van deze Mazda-rijder niet zo snugger is

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten
