Op de herhaaldelijk te horen opmerking ‘elektrisch rijden doe je maar op de kermis’ na zal het oprapen van een modderige laadkabel bij de start van de dag de grootste irritatie zijn van EV-rijders. Vooruit, PHEV-rijders die twee dagen lang een laadpaal bezetten halen de top drie ook. Je auto voor de deur parkeren en direct een pingeltje op de middenconsole krijgen dat ie aan het laden is, dat is toch wel de droom. Volvo gaat ermee aan de slag en test nu het draadloos laden van elektrische auto’s in het Zweedse Göteborg.

De technologie wordt al wel langer onderzocht en getest – onder meer Volkswagen houdt zich ermee bezig. Volvo gaat het nu op grotere schaal in de praktijk toepassen. Een vloot elektrische XC40’s neemt deel aan de driejarige test in Zweden. Ze rijden daar rond als taxi en laden bij via draadloze laders van het bedrijf Momentum Dynamics. De Volvo’s hebben speciale ontvangers op hun buikje om de stroom tot zich te nemen.

Laadsnelheid van draadloos laden bij elektrische auto’s

De stations sturen energie via oplaadpads die in het asfalt zijn gebouwd. Omdat de auto’s wel goed gepositioneerd moeten worden, krijgen de XC40’s allemaal 360-graden camera’s. Volvo vertelt ons dat de laadpads met een snelheid hoger dan 40 kW kunnen opladen. Het accupakket van de Volvo is 70 kWh, dus in bijna twee uur moet het volledige pakket opgeladen zijn.

Telkens verplicht een laadpauze houden van twee uur klinkt onpraktisch voor een taxi, maar in de praktijk zal het meer neerkomen op het aftoppen van de accu’s. Taxi’s staan weleens vaker een tijdje stil tussen ritten, bijvoorbeeld bij het vliegveld of het station. In principe zouden ze dus zonder onderbreking van de werkzaamheden moeten kunnen rijden.

De taxi’s rijden twaalf uur per dag

Elke Volvo XC40 moet tijdens de test meer dan twaalf uur per dag worden gebruikt en Volvo wil 100.000 kilometer per jaar behalen; een neventest van de duurzaamheid van EV’s bij commercieel gebruik. Voorlopig kun je je elektrische auto dus nog niet draadloos laden op jouw eigen oprit.

‘Gothenburg Green City Zone stelt ons in staat om nieuwe technologieën uit te proberen in een live testomgeving en na verloop van tijd te evalueren, om uiteindelijk het potentieel voor grootschalige toepassing te onderzoeken’, zegt Mats Moberg, hoofd Research & Development bij Volvo. ‘Het testen van nieuwe laadtechnologie in samenwerking met geselecteerde partners is een goede manier om alternatieve laadmogelijkheden voor onze toekomstige auto’s te ontdekken.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)