Volvo XC60 Plug-in Hybrid is snel

Nadat ze al eerder een V60 met plug-in hybridetechnologie presenteerden, gaat Volvo nu de wereld veroveren met deze XC60 Plug-in Hybrid. Omdat ze toch bezig waren. Op de autoshow van Detroit wordt de auto voor het eerst aan het publiek getoond, voorlopig nog slechts als concept.

Het grootste verschil met de V60 (behalve z’n uiterlijk): hij heeft een benzinemotor aan boord, geen diesel. Buiten Europa is diesel namelijk alleen voor tractoren en vrachtschepen, dus trekt Volvo nu de aandacht van de Amerikaanse en Aziatische markten naar zich toe met deze benzineversie.

De XC60 heeft een 2.0 turbo-viercilinder aan boord die het schopt tot maar liefst 280 pk en 380 Nm. Deze is gekoppeld aan een kleine elektromotor van 45 pk; deze combinatie drijft de voorwielen aan. Op de achterwielen vinden we nóg een elektromotor, met 70 pk/200 Nm. Het totale vermogen bedraagt zo’n 350 pk, en dat is in de Volvo-wereld goed voor een T8-aanduiding (een vermogen vergelijkbaar met een klassieke achtcilinder).

Rijdend in de XC60 Plug-in Hybrid kun je kiezen uit drie modussen: Pure (alleen elektrisch, tot 45 km), Hybrid (standaardmodus, benzine + elektro met nadruk op zuinigheid) en, speciaal voor Clarkson, Power. Het gevolg als je die laatste modus inschakelt: van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden. Toch is het opgegeven gemiddelde verbruik van deze XC60 slechts 2,3 l/100 km, en bedraagt de CO2-uitstoot niet meer dan 53 g/km. Wow.

Nogmaals: voor de XC60 Plug-in Hybrid zijn officieel nog geen productieplannen, maar je kunt er sowieso donder op zeggen dat je deze technologie binnen afzienbare tijd in een straatauto zult gaan zien…

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken