Nergens ter wereld zijn elektrische auto’s populairder dan in Noorwegen. Maar liefst 90 procent van alle nieuwe auto’s is PHEV of EV en naar verwachting is de helft van alle auto’s in Oslo binnen twee jaar volledig elektrisch. Je zou dus verwachten dat er inmiddels wel een Giro 555 mag worden opgezet om de pomphouders daar de winter door te helpen. Niets daarvan: de vraag naar brandstof neemt nauwelijks af in EV-land Noorwegen. Nutteloos is de transitie echter niet.

‘De vraag naar brandstof voor het wegverkeer in Noorwegen is relatief stabiel gebleven, zelfs met de stijgende adoptie van elektrische voertuigen (EV), wat de vraag doet rijzen of EV’s werkelijk een aantoonbare impact hebben op de verkoop van diesel en benzine’, schrijft onderzoeksbureau Rystad Energy. Het is niet alsof elektrische auto’s minder rijden dan brandstofauto’s. De gemiddelde EV rijdt in Noorwegen 12.950 kilometer per jaar, wat 950 kilometer méér is dan een dieselauto.

Waarom neemt de vraag naar brandstof niet af?

De onderzoekers geven een aantal redenen. Om te beginnen is het aantal mensen dat oud genoeg is voor een rijbewijs in de afgelopen twintig jaar toegenomen met 800.000 in Noorwegen. En dat voor een land waar maar 5,4 miljoen mensen wonen. Plus meer mensen hebben een auto: in 2005 waren er 0,65 auto’s per inwoner en is dat 0,75 per persoon. En in dit gegroeide wagenpark zitten nog altijd veel benzine- en dieselauto’s.

Een andere verklaring ligt bij het vrachtverkeer. Volgens het onderzoek is het belang van vrachtwagens en bussen toegenomen, maar de elektrificatie hiervan is nog laag. Het aandeel elektrische zware commerciële voertuigen is slechts 0,02 procent. Het aantal elektrische bedrijfsauto’s in de lichte en middelzware klasse is 2,8 procent. De grote vraag naar fossiele brandstoffen ligt dus voor een groot deel bij bedrijven.

Zijn EV’s dan nutteloos?

Volgens de onderzoekers is de vraag naar brandstof sterk afgenomen voor personenauto’s. Als er niet zoveel EV’s waren verkocht, was de totale vraag naar brandstof dus nog veel hoger geweest in Noorwegen. Er dus zeker wel een positieve impact, maar het is voor nu wel dweilen met de kraan open. De onderzoekers denken dat als de commerciële sector ook vaart gaat maken met de transitie naar elektrisch rijden, dan het brandstofverbruik enorm zal afnemen.

Reacties

  • DC heeft op 26 augustus 2023 geschreven:

    Zeer foute berichtgeving ! De grafiek geeft de SALES van brandstof weer (en dat is NIET hetzelfde als het verbruik …. )
    De grafiek geeft m.a.w. zeer duidelijk weer hoe de oliemaatschappijen hun inkomsten hebben gewaarborgd ondanks de opkomst van EV’s

    Reageer
  • Maarten heeft op 24 augustus 2023 geschreven:

    Dank voor het delen, interssant!
    Ik deed precies dezelfde dus foutieve aanname (absolute brandstofverbruik moet afgenomen zijn daar). Logische verklaringen ook. Ben weer wat wijzer geworden. Top! Tijd voor EV vrachtwagens daar, zullen het goed doen in dat bergachtige landschap.

    Zijn toch wel goed bezig die Noren. Beetje geholpen met de verdiensten uit de fossiele industrie uiteraard.

    EV’s zijn daar overigens soms wel een factor 10 keer schoner dan in Nederland.

    Op “electricitymaps” kan je voor alle landen in de EU zien hoe CO2 intensief hun huidige stroom is, nu (14:25@24-08) is dat voor Nederland 278 gCO₂eq/kWh, in Noorwegen is dat momenteel 24 gCO₂eq/kWh.

    Gelukkig hebben ze daar overschot en transporteren ze nu op dit moment 425MW naar ons, anders was onze stroom nog vervuilender geweest.

    We hebben nog een lange weg te gaan.

    • Naftie heeft op 25 augustus 2023 geschreven:

      Ach, het raffineren van voldoende benzine of diesel om 100km ver te raken met een ICE kost meer energie dan een EV noig heeft om 100km te rijden; dan heb je nog niet gereden met je ICE en je hebt al meer vervuild.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear