We hadden er nog nooit over nagedacht, maar vrachtwagens hebben een turbomotor en een boordcomputer, en dus kun je ze chippen. Als je voor de baas elke dag een andere vrachtwagen rijdt, dan snappen we dat je niet in de pauze even langs de tuner gaat, maar als het je eigen vrachtwagen is, dan begrijpen we wel dat je de verleiding niet kunt weerstaan.
Blijkbaar is het chiptunen van een vrachtwagen verboden, in ieder geval in Duitsland. Website Bigtruck meldt dat er over de grens pas een speciale controle was voor gemodificeerde vrachtwagens. De Polizei keek naar aangepaste uitlaten, verboden verlichting en motorische aanpassingen. Blijkbaar gebeurt het dus meer. Daar liep een chauffeur tegen de lamp die zijn vermogen flink had verhoogd.
De vrachtwagen voldeed niet aan de emissies
De chauffeur had het vermogen van zijn vrachtwagen verhoogd van 580 naar 800 pk. Het merk vrachtwagen is bij ons niet bekend. Ook was het AdBlue-systeem uitgeschakeld. Omdat de motor niet meer voldeed aan de emissie-eisen, hangt de chauffeur nu een boete boven het hoofd. Ook zou de bestuurder zich schuldig gemaakt hebben aan ‘vervalsing van bewijs’. De rechter moet nog een uitspraak doen. Vooral voor het laatste vergrijp kunnen de boetes flink oplopen in Duitsland, meldt Bigtruck.
Tech master heeft op 13 maart 2024 geschreven:
Als een journalist al het verschil niet kent tussen een boordcomputer en een motorstuurapparaat dan weet je na 2 seconden lezen al dat de rest van het artikel ook niet veel zinnigs zal vermelden.
Robbie heeft op 20 augustus 2023 geschreven:
Flink aanpakken wordt er gezegd…
Tuurlijk, het mag niet.
Net zoals: personen auto’s chippen die daardoor niet meer aan de geldende eisen voldoen. Geen richting aangeven. Te hard rijden. Telefoon in de hand tijdens besturen. Enz.
Al deze zaken maar eens flink aanpakken. Zou een stuk veiliger worden op de weg.
Kokomo heeft op 13 maart 2024 geschreven:
Er wordt ook door de fabrikant van vrachtwagens gechiptuned. Een MAN kun je krijgen met 420 of 480 pk. Dat is dezelfde motor. Je kunt ook acheraf de pk’s verhogen. Andere software geeft 60 pk meer. Je moet wel het prijsverschil extra betalen. Aan de wagen en motor veranderd niets. Behalve het prijskaartje is duizenden euro’s hoger. Zolang de elite er maar beter van wordt, mag alles.
Henri heeft op 14 maart 2024 geschreven:
Als een fabrikant de chiptuning aan bied dan is er een emissietest gedaan en voldoet deze aan de europese regelgeving. Een chiptuner kan alle regelgeving over boord gooien en daarmee een zuinigere tune opleveren die veel meer uitstoot heeft. Je opmerking van de elite slaat dus werkelijk nergens op
Cobus heeft op 20 augustus 2023 geschreven:
Goed zo…flink aanpakken.
Eric heeft op 19 augustus 2023 geschreven:
Het heeft dus helemaal niets met het chippen, te maken, maar met het uitschakelen van het Adbulue systeem, waardoor de motor niet meer voldoet aan de normen.
Je kunt namelijk prima chippen en nog steeds voldoen aan de normen.
Zoals dit verhaal geschreven is, schetst dur een totaal verkeerd beeld.
Jammer dat journalistiek zo belabberd aan het worden is.
Overbelasting heeft op 23 augustus 2023 geschreven:
Inderdaad. Verkeerde voorstelling van zaken. Ik zou veel liever zien dat er gehandhaafd wordt op geluid. Ik kom regelmatig vrachtwagens tegen die ontzettend veel herrie maken. Het komt mij voor dat het min of meer open uitlaten zijn. Schandalig
Stinkerd heeft op 20 augustus 2023 geschreven:
Als 800pk mogelijk was zonder emissienormen te overschrijden, hadden fabrikanten dat zelf ook wel gedaan. ‘T is niet voor niets dat Scania niet verdergekomen is dan 770pk en Volvo 750pk.
Edwin heeft op 19 augustus 2023 geschreven:
Het gaat de politie niet zozeer om het vermogen zelf
Maar wel de aanpassing dat de ad blue systeem niet met functioneert want dan is het geen euro 6 meer.
Word wel een mooie rekening, valt onder milieu delict.