
Kijk nou, dit sluit mooi aan op het nieuws uit Glasgow van vanochtend. Nederland en nog een hoop andere landen willen vanaf 2040 alleen nog maar de verkoop van schone vrachtwagens toelaten. Waarschijnlijk komt dat neer op elektriciteit voor korte stukken en waterstof voor het langeafstandsverkeer. Het Franse Gaussin wil graag laten zien dat ze klaar zijn voor de transitie en gaan volgend jaar de Dakar-rally rijden met een vrachtwagen op waterstof. Volgens Gaussin is de H2 Racing Truck de eerste waterstofracevrachtwagen.
Pininfarina tekende voor het ontwerp van de H2 Racing Truck. Het Italiaanse ontwerphuis gaf vorm aan een volledige line-up vrachtwagens voor Gaussin. De aandrijving komt van twee elektromotoren met elk 408 pk. De vrachtwagen op waterstof gebruikt een zogenoemde brandstofcel. Deze unit zet waterstof om in elektriciteit. De truck is begrensd op 140 km/u, omdat dat moet van het Dakar-reglement. Bij rustig weggedrag moet de H2 Racing Truck 800 kilometer op één tank waterstof kunnen rijden. Tijdens het racen is de actieradius zo’n 250 kilometer.
Het tanken van de vrachtwagen duurt 20 minuten. Dan gaat er 80 kilo waterstof mee. In een Toyota Mirai gaat zo’n 5,6 kilo mee, ter vergelijking. Bovendien zijn de waterstoftanks volgens Gaussin veel sterker van vereist is om helemaal zeker te weten dat alles heel blijft tijdens de slopende rally. In januari 2022 gaat de Dakar van start. Hieronder zie je een paar mensen in voetbalshirtjes de vrachtwagen bekijken.
Man in Messi-shirt bekijkt vrachtwagen op waterstof
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwste Dacia heeft een V6 met 360 pk en mag gewoon de openbare weg op

Carlos Sainz Sr. wint Dakar Rally 2024 met een elektrisch aangedreven Audi

Je kunt de Audi Q8 nu ook als brute Edition Dakar bestellen

Big Run was misschien wel de beste rallygame van zijn tijd

Porsche 911 Dakar vs Lamborghini Huracán Sterrato: welke offroad-supercar is het leukst?

Waarom je dit jaar (eindelijk) de extra lange ‘roadtrain’-vrachtwagens gaat zien in Nederland

Waarom je straks meer vrachtwagens gaat zien met een vreemd extra wieltje (dat een bijzondere naam heeft)

Waarom er 24 vrachtwagens op een wankele brug van 123 meter hoog werden geparkeerd

MAN bouwt eerste vrachtwagen met een verbrandingsmotor op waterstof voor Nederland

Waarom de nieuwe Mercedes Actros (met dieselmotor) er zo afwijkend uitziet

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
