
Kijk nou, dit sluit mooi aan op het nieuws uit Glasgow van vanochtend. Nederland en nog een hoop andere landen willen vanaf 2040 alleen nog maar de verkoop van schone vrachtwagens toelaten. Waarschijnlijk komt dat neer op elektriciteit voor korte stukken en waterstof voor het langeafstandsverkeer. Het Franse Gaussin wil graag laten zien dat ze klaar zijn voor de transitie en gaan volgend jaar de Dakar-rally rijden met een vrachtwagen op waterstof. Volgens Gaussin is de H2 Racing Truck de eerste waterstofracevrachtwagen.
Pininfarina tekende voor het ontwerp van de H2 Racing Truck. Het Italiaanse ontwerphuis gaf vorm aan een volledige line-up vrachtwagens voor Gaussin. De aandrijving komt van twee elektromotoren met elk 408 pk. De vrachtwagen op waterstof gebruikt een zogenoemde brandstofcel. Deze unit zet waterstof om in elektriciteit. De truck is begrensd op 140 km/u, omdat dat moet van het Dakar-reglement. Bij rustig weggedrag moet de H2 Racing Truck 800 kilometer op één tank waterstof kunnen rijden. Tijdens het racen is de actieradius zo’n 250 kilometer.
Het tanken van de vrachtwagen duurt 20 minuten. Dan gaat er 80 kilo waterstof mee. In een Toyota Mirai gaat zo’n 5,6 kilo mee, ter vergelijking. Bovendien zijn de waterstoftanks volgens Gaussin veel sterker van vereist is om helemaal zeker te weten dat alles heel blijft tijdens de slopende rally. In januari 2022 gaat de Dakar van start. Hieronder zie je een paar mensen in voetbalshirtjes de vrachtwagen bekijken.
Man in Messi-shirt bekijkt vrachtwagen op waterstof
Meer van TopGear


De nieuwste Dacia heeft een V6 met 360 pk en mag gewoon de openbare weg op

Carlos Sainz Sr. wint Dakar Rally 2024 met een elektrisch aangedreven Audi

Je kunt de Audi Q8 nu ook als brute Edition Dakar bestellen

Big Run was misschien wel de beste rallygame van zijn tijd

Porsche 911 Dakar vs Lamborghini Huracán Sterrato: welke offroad-supercar is het leukst?

Waarom je dit jaar (eindelijk) de extra lange ‘roadtrain’-vrachtwagens gaat zien in Nederland

Waarom je straks meer vrachtwagens gaat zien met een vreemd extra wieltje (dat een bijzondere naam heeft)

Waarom er 24 vrachtwagens op een wankele brug van 123 meter hoog werden geparkeerd

MAN bouwt eerste vrachtwagen met een verbrandingsmotor op waterstof voor Nederland

Waarom de nieuwe Mercedes Actros (met dieselmotor) er zo afwijkend uitziet

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
