Kijk nou, dit sluit mooi aan op het nieuws uit Glasgow van vanochtend. Nederland en nog een hoop andere landen willen vanaf 2040 alleen nog maar de verkoop van schone vrachtwagens toelaten. Waarschijnlijk komt dat neer op elektriciteit voor korte stukken en waterstof voor het langeafstandsverkeer. Het Franse Gaussin wil graag laten zien dat ze klaar zijn voor de transitie en gaan volgend jaar de Dakar-rally rijden met een vrachtwagen op waterstof. Volgens Gaussin is de H2 Racing Truck de eerste waterstofracevrachtwagen.
Pininfarina tekende voor het ontwerp van de H2 Racing Truck. Het Italiaanse ontwerphuis gaf vorm aan een volledige line-up vrachtwagens voor Gaussin. De aandrijving komt van twee elektromotoren met elk 408 pk. De vrachtwagen op waterstof gebruikt een zogenoemde brandstofcel. Deze unit zet waterstof om in elektriciteit. De truck is begrensd op 140 km/u, omdat dat moet van het Dakar-reglement. Bij rustig weggedrag moet de H2 Racing Truck 800 kilometer op één tank waterstof kunnen rijden. Tijdens het racen is de actieradius zo’n 250 kilometer.
Het tanken van de vrachtwagen duurt 20 minuten. Dan gaat er 80 kilo waterstof mee. In een Toyota Mirai gaat zo’n 5,6 kilo mee, ter vergelijking. Bovendien zijn de waterstoftanks volgens Gaussin veel sterker van vereist is om helemaal zeker te weten dat alles heel blijft tijdens de slopende rally. In januari 2022 gaat de Dakar van start. Hieronder zie je een paar mensen in voetbalshirtjes de vrachtwagen bekijken.
Reacties