Doet Dacia eindelijk mee aan de stoffigste race ter wereld, noemen ze hun deelnemende auto niet eens de Duster. Geef toe: Dacia Duster Dakar, dat klinkt lekker. Maar nee, je kijkt hier naar Dacia Sandrider, waarmee het automerk volgend jaar de Dakar-klasse Ultimate T1+ wil winnen. Dat ie niet Duster heet, is heel bewust, want technisch heeft de auto weinig met de bestaande line-up van Dacia te maken.

Een omgebouwde Dacia Duster in dezelfde stijl als de Touareg Dakar van Volkswagen een paar jaar geleden, dat had iedereen wel willen zien. In plaats daarvan gebruikt Dacia de Prodrive BRX Hunter als basis voor deze Sandrider. Deze auto is gebouwd als pure offroader en staat op een buizenframe. De V6-motor komt van Ford en produceert 360 pk en 539 Nm.

Bewust geen Duster

Dacia koos er heel bewust voor om deze Sandrider niet op een Duster te laten lijken. Niemand zou geloven dat een auto van 2,3 meter breed ook maar iets met een Duster te maken heeft. Het doel was om te winnen, en daar is het uiterlijk op afgestemd. Het hoekige design aan de buitenkant helpt mee met het genereren van downforce; het is echt vorm volgt functie.

Een mooi voorbeeld is dat er geen beschermpaneel voor het reservewiel zit; het rubber van de band kan beter klappen vangen dan een kwetsbaar koolstofvezel paneeltje. Bovendien scheelt het weglaten van een paneel gewicht en het wiel is beter bereikbaar voor de coureurs. Een ander slim element is het kijkgaatje op de voorste klep, waardoor de coureurs een kijkhoek naar beneden hebben van 11 graden.

De stoelen en het stuur verdwijnen

Het interieur wat je op de foto’s ziet, blijft niet helemaal intact voor de rally. Je ziet een hoop designelementen (zoals het stuur en de stoelen) die waarschijnlijk niet door de FIA-keuring komen. Leuk dus voor de presentatie, maar tijdens de Dakar krijgt de auto waarschijnlijk gewoon universele racespulletjes die een FIA-keur hebben.

Sebastian Loeb, Cristina Gutiérrez en Nasser Al-Attiyah zullen in de Dacia Sandrider plaatsnemen in 2025. En omdat het een Dakar-auto is, moet er een kenteken op de offroader zitten. Misschien als je genoeg geld meeneemt, bouwt Dacia er ook eentje voor jou. Vooralsnog zijn er geen plannen om een auto met een Ford V6 in de line-up naast de Jogger te zetten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear