
Het duurt nog maar een paar dagen voordat de Dakar Rally van 2024 begint. Audi hoopt dit jaar beter te presteren dan in 2023, want toen eindigde de RS Q e-tron van Mattia Ekström en Emil Bergkvist als negende in het autoklassement. Om de deelname aan de zwaarste rally ter wereld te vieren, bouwt Audi deze Q8 e-tron ‘Edition Dakar’.
Helaas is het niet een soort straathomologatie van de RS Q e-tron met kentekenplaten. De Dakar-versie gebruikt de Q8 55 e-tron als basis wat – voor degenen die het naamsysteem van Audi verwarrend vinden – Audi’s grootste elektrische SUV is. Hij heeft een 106-kWh batterij en twee elektromotoren die samen 408 pk en 664 Nm koppel produceren.
De Dakar-versie komt minder ver en is langzamer
Zoals je verwacht, is de aandrijflijn compleet standaard gebleven voor de Audi Q8 e-tron Edition Dakar. Het merk belooft 450 kilometer aan actieradius, wat 83 kilometer minder is dan de standaard Q8 55 e-tron. Ook het sprintje van 0 naar 100 km/u gaat erop achteruit: De Dakar doet het in 5,9 seconden, de normale auto in 5,6 seconden. Wanneer je naar de Dakar-versie kijkt, zie je waar dat aan ligt.
De duidelijkste reden van de achteruitgang zijn de 18-inch offroad-wielen. Daarnaast is de luchtvering omhoog gezet, waardoor er – mede dankzij de nieuwe wielen – 65 millimeter meer bodemvrijheid is. De spoorbreedte is gegroeid met 57 millimeter. Wat ook niet helpt, is het imperiaal waar je 40 kilo aan spullen op kunt laden, inclusief een reservewiel.
Wat is er nog meer veranderd aan de Q8 e-tron?
Vanbinnen krijgen kopers het sportievere S-line interieur met speciale vloermatten en lampjes die ‘Edition Dakar’ op de grond schijnen. Wat er verder anders is? Het centrale scherm heeft nu zanderige achtergrondbeelden en er is een scherm dat je vertelt in welke hoek de auto hangt. Buiten dat is het een vrij normale elektrische SUV en ontbreken de rallyonderdelen als een rolkooi en een communicatiesysteem.
Daarnaast kun je niet veel spelen met leuke kleuren voor de elektrische Q8. Van Audi mag je hem alleen in het zwart, wit of grijs bestellen. Het maakt niet uit welke kleur je kiest, de wielkasten en de onderkant van de SUV zijn altijd zwart. Zoals je hem hierboven ziet komen er maar 99. Samen met nog 901 speciale e-trons worden er 1.000 stuks van gemaakt.
De prijzen in Duitsland beginnen bij ongeveer 120.000 euro voor de Q8 e-tron Edition Dakar. Daarmee is ie ongeveer 30.000 euro duurder dan de normale Audi Q8 e-tron 55 Quattro in Duitsland. De 99 versies met de speciale kleurstelling kosten nog eens 10.000 euro meer. De Dakar-uitvoering zal wel wat waardevaster zijn, schatten we in.
Meer van TopGear


Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Ford gaat met deze V8-Raptor meedoen aan de Dakar Rally

De nieuwste Dacia heeft een V6 met 360 pk en mag gewoon de openbare weg op

Carlos Sainz Sr. wint Dakar Rally 2024 met een elektrisch aangedreven Audi

Big Run was misschien wel de beste rallygame van zijn tijd

Porsche 911 Dakar vs Lamborghini Huracán Sterrato: welke offroad-supercar is het leukst?

Na Sébastien Loeb rijdt ook Nasser Al-Attiyah straks de Dakar Rally voor Dacia

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Waarom het beter is om iets harder te rijden met een elektrische auto richting je vakantie

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?
