TopGear reed zojuist met de nieuwe Volkswagen Golf, nummer 7 inmiddels. Het complete verhaal vind je in het volgende nummer, hier vast de eerste indrukken.

Testobject: Volkswagen Golf
Uitvoering: 1.4 TSI en 2.0 TDI
Lokatie: Sardinië
Weersomstandigheden: Zwaarbewolkt en af en toe stevige regen. Boe…

Wat reden we? 
De nieuwe Volkswagen Golf, alleen maar de belangrijkste auto ter wereld. Nou ja, voor VW dan in ieder geval, en daar zijn ze (terecht) maar wat trots op. Zo werd fijntjes gemeld dat Volkswagen meer Golfs verkoopt meer dan zusje Skoda van alle modellen bij elkaar. En dat het voor Skoda, maar eigenlijk voor elk merk, knap frustrerend is tegen de Golf te moeten concurreren. Maar goed, als je er inmiddels zo’n 29 miljoen verkocht hebt, dan mag je ook best een beetje trots zijn, nietwaar? 

Beviel het?
We zouden bijna zeggen: natuurlijk beviel het. De Golf is altijd een uitstekende auto geweest, en als er één auto is waar VW geen risico’s mee neemt, is het deze. En dus kun je blind van uitgaan dat de Golf 7 exact hetzelfde is als de Golf 6, maar dan beter. En dat blijkt aardig te kloppen.

Nog bijzonderheden?
Verhoudingsgewijs weinig. Alles aan de Golf is zo voorspelbaar dat het enorm bijzonder zou zijn als er iets werkelijk verrassends was. Hoewel, da’s misschien een beetje flauw en zou zeer ten onrechte doen vermoeden dat de Golf 7 een Golf 6 is met een mild geüpdate carrosserie. De auto is letterlijk vanaf de grond opnieuw opgebouwd (het is de eerste auto met VW’s nieuwe MQB-platform), alle motoren zijn zwaar herzien, hij is ietsje groter, maar hij is wel maar liefst 100 kilo lichter dan zijn voorganger – dat soort gewichtsbesparingen zie je niet veel tegenwoordig. Ook nieuw is een systeem dat zorgt dat de auto automatisch remt ná een ongeluk, om ‘doorschieten’ (en daarmee een schijnbaar vaak voorkomende tweede aanrijding) te voorkomen. Het systeem, dat Multi Collision Brake heet, is standaard op elke Golf.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer  staan ze in de showroom?
De Golf 7 staat vanaf 3 november in de showroom. Er zijn voorlopig zes motoren: 1.2 TSI-benzinemotoren van 85 of 105 pk, 1.4 TSI’s van 122 of 140 pk, een 1.6 TDI van 105 pk en een 2.0 TDI met 150 pk. Er zijn als vanouds vier uitrustingsniveaus: Easyline, Trendline, Comfortline en Highline, die je natuurlijk kunt opwaarderen met diverse pakketjes. Het begint allemaal bij € 18.790, voor een 1.2 TSI Easyline. Heuglijk nieuws: airco, een radio en een 5-inch touchscreen zijn standaard. De tijd dat je spreekwoordelijk ‘voor de contactsleutel moest bijbetalen’ is definitief voorbij.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
De Golf 7 is exact wat je van hem zou verwachten en dat mag dan weinig verrassend zijn, het is wel weer een verdomd goede auto, waar menig concurrent de tandjes op zal stukbijten. Hij rijdt uitstekend, is ruimer dan ooit tevoren, eenvoudig te bedienen en is weer fenomenaal afgewerkt. Minpunten? Simpel: geen. Iedereen die wel eens in een Golf gereden heeft (wie niet) zal zich onmiddellijk thuisvoelen. Missie volbracht – voor de zevende keer op rij.
 

Reacties