
Als je zoveel modellen hebt als Volkswagen, heb je altijd wel iets te vieren. Zo ook nu: de Golf GTI bestaat 40 jaar. Vorig jaar ook al, maar nu écht, of zo. Alle reden om tijdens het jaarlijkse tuningfeestje in Wörthersee, volgende maand, een extra snelle versie de wereld in te keilen.
Maak kennis met de Golf GTI Clubsport S, die – inderdaad – sterk doet denken aan de Golf GTI Clubsport van vorig jaar. Echter, de S is beter. Waarom? Omdat ie een onderstel heeft dat is afgesteld op de Nürburgring, en omdat ie uiteraard meer pk's heeft: een totaal van 310 stuks. Dat zijn er tien méér dan de vierwielaangedreven Golf R levert, waarmee de Clubsport S zich de krachtigste in serie geproduceerde Golf ooit mag noemen.
In serie geproduceerd? Jazeker, want de GTI Clubsport S komt eind dit jaar in beperkte oplage op de markt. Dat is mooi nieuws, want van krachtige Golfjes kun je er nooit genoeg hebben. Waarschijnlijk zal ie een lieve duit kosten, maar hoeveel precies, daarnaar moeten we voorlopig nog even gissen. Net als naar de rest van de specificaties van de Clubsport S – Volkswagen geeft ze pas op 4 mei in Wörthersee vrij, de pestkopjes.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Pas op: op deze plekken in Nederland komen hagelstenen zo groot als tennisballen je auto slopen

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

In de zomer doorrijden op winterbanden is gevaarlijk, maar niet vanwege de reden die jij denkt

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)
