De Volkswagen Multivan is al sinds jaar en dag de personenbusjesversie van de Transporter, en als je naar de afbeeldingen hierboven kijkt, verwacht je ook bij deze versie niets anders. Voor de nieuwste generatie van de Multivan gooit Volkswagen het echter om. De nieuwste familiezeuler staat op het personenauto-onderstel van Volkswagen, waar bijvoorbeeld de Golf ook op staat. Daardoor gebruikt de Multivan ook dezelfde motoren als de Golf.
De VW Multivan is groot
De nieuwe Multivan staat op het zogenoemde MQB-platform, dat voor de gelegenheid is uitgerekt. De Golf gebruikt dit onderstel, maar bijvoorbeeld ook de Caddy. De nieuwe personenbus is 4,97 meter lang of 5,17 meter in het geval van de langere versie. In de langste versie kun je wel 4.005 liter aan spullen kwijt. Als je wat minder spullen hebt, heb je in totaal ruimte voor zeven personen, inclusief de bestuurder. De nieuwe Volkswagen Multivan vervangt ook de Sharan, die inmiddels is geschrapt.
Plug-in hybride
De Multivan eHybrid gebruikt de aandrijflijn uit de Golf GTE (dus een 1.4 met een elektromotor) voor een gecombineerd vermogen van 218 pk. De batterij meet 13 kWh, waardoor je volgens Volkswagen een groot deel van de dagelijkse ritten helemaal elektrisch kunt afleggen. Naast de GTE-aandrijflijn verschijnen ook de andere bekende motoren uit het personenautoaanbod in de Multivan. Bijvoorbeeld de 1.5 TSI met 136 pk, de 2.0 TDI met 150 pk en de 2.0 TSI (die je kent uit de GTI) met 204 pk. Een automaat is standaard.
En de Transporter?
De nieuwe Volkswagen Multivan komt naast de huidige Transporter te staan. Er komt dus niet direct een Transporter die er hetzelfde uitziet als dit busje. Naast de Transporter en de Multivan komt er straks ook nog een elektrisch busje met de naam ID. Buzz. De Nederlandse prijzen voor het nieuwe busje zijn nog niet bekend, alleen dat hij in 2022 naar Nederland komt. Zorg dat je hem wel met de two-tone-lak bestelt.
Bob heeft op 12 juni 2021 geschreven:
Het zou fijn zijn als de prijsstelling ook wat meer richting dat van een Sharan kan bewegen. Dat icm de lagere BPM bij de hybride variant kan dit potentieel interessant maken.