
Het lijkt misschien het reparatiewerk van een niet zo kritische eigenaar, maar de kleurrijke Volkswagen Polo Harlekin is vanuit de fabriek zo geleverd. Jazeker, de vierkleurige Polo’s zijn een officiële creatie van Volkswagen. Sterker nog: het geintje van Volkswagen sloeg aan en ze verkochten ruim 3.800 exemplaren van de Polo Harlekin. Om de 25e verjaardag van het vrolijke ding te vieren, maakt Volkswagen Nederland nu een nieuwe Harlekin.
Eerst even over de oude VW Polo Harlekin
De Polo Harlekins werden in setjes van vier gemaakt. Volkswagen produceerde een blauwe, rode, gele en mintgroene Polo en wisselde daarvan het plaatwerk volgens een vast stramien. Er waren dus vier vaste kleurencombinaties; de voorbumper had altijd dezelfde kleur als de voordeuren en de spiegels. De achterdeuren en de achterbumper hadden ook dezelfde kleur. De basiskleur van de Polo herken je aan het dak, het achterste plaatwerk en de dorpel.
De Harlekin in het buitenland
In Nederland werd de Polo Harlekin overigens officieel nooit geleverd. In Amerika zagen ze het succes van de kleurrijke Polo en pasten ze hetzelfde trucje, maar met de Golf. Daar maakten ze 246 Golf Harlekins (Harlequin genoemd) volgens dezelfde wijze: vier basiskleuren met elk vaste kleurencombinaties. De originele Harlekins zijn zeldzaam en de waarde ligt fors boven de prijs van een normale Polo of Golf.
De Volkswagen Polo Harlekin viert dit jaar zijn 25e verjaardag en daarom liet Volkswagen Nederland een kleurrijke uitvoering maken van de huidige Polo. Aangezien de kleur van de motorkap geen officiële lakkleur is van de huidige generatie, gaan we er stiekem van uit dat het hier gaat om een wrap. Productieplannen voor een nieuwe Harlekin zijn er niet, maar een wrapboer kan je vast voorzien van het feestelijke uiterlijk. Of ga je liever voor de oude Polo? Die vind je namelijk ook nog weleens te koop.
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
