Daar zul je 'm hebben: de helemaal nieuwe Volkswagen Tiguan. Ook bij ons gingen er wel eens dagen voorbij dat we niet aan hem dachten, maar ze hebben er toch maar mooi 2,64 miljoen van verkocht, dus daar zijn we kennelijk een beetje eenzaam in.
De nieuwe Tiguan volgt in alles het spoor dat we van nieuwe Volkswagens (en andere merken) gewend zijn: groter, sterker en toch lichter en zuiniger. Dat groter beperkt zich tot enkele centimetertjes, maar levert bijvoorbeeld wel 145 liter extra bagageruimte op (als je de achterbank neergooit, dan). De nieuwe Tiguan staat uiteraard op het MQB-platform, wat onder meer inhoudt dat hij ook geschikt is voor hybride of helemaal elektrisch rijden. Op de IAA in Frankfurt, die morgen losbarst, staat dan ook alvast een 218 pk sterke plug-in hybride. Officieel nog een concept, maar reken er maar op dat ie komt. Detail: elektrisch bijladen gebeurt onder meer met behulp van zonnecellen op het dak.
Sterker wordt de Tiguan dus ook: er komen acht motoriseringen die variëren van 115 tot 240 pk. Tegelijkertijd zijn die motoren tot 24 procent zuiniger dan hun voorgangers, wat ook weer een beetje te maken heeft met het feit dat de nieuwe Tiguan 50 kilo lichter is geworden.
Qua veiligheidshulpjes kon de Tiguan ook wel een zete gebruiken en dat heeft hij gekregen; zo is Front Assist with City Emergency Braking and Pedestrian Monitoring (lees: blinde paniek bij alles wat er voor je gebeurt) standaard en neemt de auto zelf contact op met de hulptroepen als er iets minder fortuinlijks gebeurd is.
VW laat vanavond, als ze alle nieuwe spulletjes van het concern alvast aan het toegestroomde journaille tonen (ja, we zijn er ook bij, dus hou je InstaFaceTwit in de gaten vanavond!), trouwens meteen maar vier versies zien: de 'gewone', die plug-in GTE, een die wat meer op offroaden gericht is en een sportieve R-Line (de witte op de plaatjes bij dit verhaaltje).
Reacties