
Misschien keek je vroeger elk jaar naar de 24 Uur van Le Mans, maar ben je ergens de laatste keren afgehaakt omdat Toyota toch standaard won. Maar dat is al eventjes niet meer zo. Sinds een paar jaar zijn er nieuwe regels, nieuwe auto’s en nieuwe klassen. Goed nieuws: we praten je in één keer bij over alles wat je moet weten om de editie van 2025 weer te kunnen volgen. En melden meteen wáár je het kunt volgen. We verklappen alvast dat de basisformule gelijk is gebleven: een etmaal lang racen, dag en nacht en over ruim 13 kilometer asfalt.
Wat veel mensen niet weten: Le Mans staat niet op zichzelf. De race is onderdeel van het World Endurance Championship (WEC), een kampioenschap dat uit meerdere langeafstandsraces bestaat. Le Mans is daarvan de bekendste, een beetje zoals Monaco dat is voor de Formule 1. En het is ook de belangrijkste: omdat deze race dubbele punten oplevert in het kampioenschap, is de inzet extra hoog. Op 14 en 15 juni 2025 kun je de 24 Uur van Le Mans kijken. Om 16:00 uur begint de race.
Welke klassen zijn er in 2025 tijdens Le Mans?
In 2025 zijn er drie hoofdklassen: Hypercar, LMP2 en LMGT3. De Hypercar-klasse is nu de topcategorie, met merken als Ferrari, Porsche, Toyota, Peugeot en BMW. Deze klasse vervangt de LMP1, maar de auto’s zijn wel totaal anders. De nieuwe klasse werd in het leven geroepen om meer autofabrikanten aan te trekken, en dat is ruimschoots gelukt. Nieuw in deze klasse is dit jaar de Aston Martin Valkyrie. De volledige deelnemerslijst zie je onder aan dit artikel.
De LMP2-klasse is dit jaar alleen te zien op Le Mans. In tegenstelling tot eerdere jaren is het dus geen vaste klasse meer in het WEC-seizoen. Hier vind je voornamelijk privéteams, in niet-hybride prototypes. Tot slot is er LMGT3, de opvolger van de oude GTE-klasse. In deze klasse rijden raceauto’s die zijn gebaseerd op straatauto’s – denk aan de Porsche 911, Ferrari 296 of Lexus RC F. Ook hier is het veld divers, met onder andere het vrouwenteam Iron Dames en merken als Aston Martin, BMW, Porsche en Mercedes-AMG.
Wie hebben de grootste kans op de overwinning?
Ferrari pakte de afgelopen twee jaar de overall winst en gaat nu voor de hattrick. Ze hebben een grote kans op de overwinning, want ze staan op de eerste plek in het WEC met 136 punten. Toyota staat op nummer twee met 71 punten en BMW op nummer drie met 64 punten. Le Mans is onvoorspelbaar, maar Ferrari is dit seizoen überdominant. Aston Martin debuteert en heeft dus nog nul punten, maar wie weet zorgen ze voor een verrassing.
Welke Nederlanders doen er mee aan de 24 Uur van Le Mans in 2025?
Er doen maar liefst acht Nederlandse coureurs mee, wat een record is. Nyck de Vries rijdt in de topklasse Hypercar bij Toyota, Robin Frijns vertegenwoordigt daar BMW. In LMP2 zien we Bent Viscaal, Job van Uitert, Renger van der Zande en Nicky Catsburg terug. En in LMGT3 maken Lin Hodenius (18 jaar oud!) en Loek Hartog hun Le Mans-debuut.
Waar kun je de 24 Uur van Le Mans kijken?
Dit is wat lastiger. Je kunt via de website van FIAWEC.tv de race live volgen, maar dit kost je wel 17,99 euro voor alleen Le Mans. Verder zijn er de betaalde diensten zoals Eurosport en Discovery+ die de race uitzenden. Op de site van WEC zien we ook Videoland staan als aanbieder. Je kunt niet zomaar gratis kijken. Daar kan een VPN van pas komen. In Frankrijk wordt de thuisrace gratis uitgezonden op La Chaîne L’Équipe. De Belgische zender RTBF Auvio heeft ook een gratis livestream.
Wat is er veranderd sinds je voor het laatst keek?
- De Hypercar-klasse heeft de oude LMP1-klasse volledig vervangen.
- De LMP2-klasse is in 2025 exclusief voor Le Mans – dus één keer per jaar.
- LMGT3 vervangt de vroegere GTE-auto’s, met raceversies van herkenbare straatauto’s.
- Er doen meer vrouwen mee dan ooit: vijf in totaal.
- Aston Martin is nieuw in de Hypercar-klasse
- De diversiteit is enorm: 186 coureurs uit twaalf landen, verdeeld over 62 auto’s.
Welke teams doen er mee in de Hypercar-klasse?
Nr. | Team | Auto/Fabrikant | Coureurs |
---|---|---|---|
007 | Aston Martin Thor Team | Aston Martin Valkyrie | H. Tincknell, T. Gamble, R. Gunn |
009 | Aston Martin Thor Team | Aston Martin Valkyrie | A. Riberas, M. Sorensen, R. De Angelis |
4 | Porsche Penske Motorsport | Porsche 963 | F. Nasr, N. Tandy, P. Wehrlein |
5 | Porsche Penske Motorsport | Porsche 963 | J. Andlauer, M. Christensen, M. Jaminet |
6 | Porsche Penske Motorsport | Porsche 963 | L. Vanthoor, K. Estre, M. Campbell |
7 | Toyota Gazoo Racing | Toyota GR010 Hybrid | M. Conway, N. de Vries, K. Kobayashi |
8 | Toyota Gazoo Racing | Toyota GR010 Hybrid | S. Buemi, B. Hartley, R. Hirakawa |
12 | Cadillac Hertz Team Jota | Cadillac V-Series.R | A. Lynn, N. Nato, W. Stevens |
15 | BMW M Team WRT | BMW M Hybrid V8 | D. Vanthoor, K. Magnussen, R. Marciello |
20 | BMW M Team WRT | BMW M Hybrid V8 | R. Rast, R. Frijns, S. Van der Linde |
35 | Alpine Endurance Team | Alpine A424 | P. Chatin, F. Habsburg, C. Milesi |
36 | Alpine Endurance Team | Alpine A424 | J. Gounon, F. Makowiecki, M. Schumacher |
38 | Cadillac Hertz Team Jota | Cadillac V-Series.R | E. Bamber, S. Bourdais, J. Button |
50 | Ferrari AF Corse | Ferrari 499P | A. Fuoco, M. Molina, N. Nielsen |
51 | Ferrari AF Corse | Ferrari 499P | A. Pier Guidi, J. Calado, A. Giovinazzi |
83 | AF Corse | Ferrari 499P | Y. Ye, P. Hanson, R. Kubica |
93 | Peugeot TotalEnergies | Peugeot 9X8 | J. Vergne, P. Di Resta, M. Jensen |
94 | Peugeot TotalEnergies | Peugeot 9X8 | S. Vandoorne, M. Jakobsen, L. Duval |
99 | Proton Competition | Porsche 963 | N. Jani, N. Pino, N. Varrone |
101 | Cadillac Wayne Taylor Racing | Cadillac V-Series.R | J. Taylor, R. Taylor, F. Albuquerque |
311 | Cadillac Whelen | Cadillac V-Series.R | J. Aitken, F. Drugovich, F. Vesti |