
De legende wil dat E.L. James haar inspiratie voor de naam van haar quasi-erotische novelle 50 Tinten Grijs opdeed op de A12 tussen Woerden en Den Haag. Heel veel spannende lakkleuren zie je niet op de Nederlandse snelweg. Allemaal Outlanders en Volkswagens in kleuren als grijs, zilver of antraciet. Als excuus krijgen we dat een opvallende kleur slecht is voor de restwaarde. Maar dat blijkt onzin. Juist die populaire tinten zijn minder waardevaste lakkleuren. Tenminste, volgens dit Amerikaanse onderzoek.
Kijk, dus dan verlies je twee keer. In eerste instantie omdat je een saaie kleur hebt gekozen en zo je auto niet meer terug kunt vinden op de parking van de Dirk van den Broek. Anderzijds omdat die saaie kleur ervoor zorgt dat de waarde van je auto harder daalt. Althans, dat blijkt uit onderzoek van Iseecars. Die hebben onderzocht welke kleuren het snelste hun waarde verliezen. Daarbij valt op dat precies het tegenovergestelde van wat wordt aangenomen waar is.
Welke lakkleur is dan het meest waardevast?
De beste kleur om te kiezen? Geel behoudt zijn waarde het beste volgens het meest recente onderzoek. En nee, dan niet met ANWB-logo’s erop, maar gewoon geel. Gemiddeld zakken die slechts 24 procent in waarde na drie jaar. Oranje (24,4 procent) en groen (26,3 procent) doen het ook heel erg goed, net als beige (29,5 procent) en rood (29,8 procent). Op nummer vijf vinden we zilver, dat ook 29,8 procent van zijn waarde behoudt.

Aan de andere kant van het spectrum zit wit, dat 32,1 procent van zijn waarde verliest. Zwart, blauw en grijs zijn minder waardevaste lakkleuren. Met dit soort onderzoeken is de juiste context heel erg belangrijk. Ten eerste is het een Amerikaans onderzoek. Daar is de consument iets minder bang voor een kleurtje op hun auto. Ten tweede zijn de waardevaste kleuren vooral heel erg zeldzaam. En met zo’n zeldzame kleur hebben liefhebbers er wel wat voor over om extra geld uit te geven.
Waarom zakken auto’s met een saaie kleur harder in waarde?
Volgens de onderzoekers komt dat ook omdat de auto in een aparte kleur zich beter kunnen onderscheiden van het aanbod. Bij een auto in een saaie populaire kleur is de auto ietsje goedkoper maken een manier om te onderscheiden, wat je dus terugziet in de afschrijving (en in de conclusies van dit onderzoek).
Lees ook: De populairste autokleuren door de jaren heen
Ook willen we zelf ook nog een kleine toevoeging doen: in sommige gevallen zijn die bijzondere kleuren een bijzondere optie. Een Porsche met een PTS-lak is extra zeldzaam en extra geliefd, dus zijn er klanten die er extra geld voor over hebben ten opzichte van een saaie grijze of zwarte. Ook speelt de relatieve zeldzaamheid mee. Een rode 911 is meer waard dan een grijze, maar dat komt vooral omdat er erg veel grijze zijn. Als er net zoveel grijze als rode 911’s zijn, zal grijs wellicht minder afschrijven.
‘Op nummer vijf vinden we zilver, dat ook 29,8 procent van zijn waarde behoudt.’
Moet dat niet zijn: 29.8 procent verliest. Anders zou zilver wel onderaan staan:)
En ik weet uit ervaring dat een gele veel makkelijker terug te vinden is op de parkeerplaats… 😁