
Als je je op Instagram of op een meeting wil onderscheiden, zorg dan dat je de betreffende auto in een apart kleurtje hebt. Speciale lakkleuren is tegenwoordig dé manier om aan alle liefhebbers duidelijk te maken dat jij een nog grotere liefhebber bent. Maar de ene kleur is de andere niet. Tegenwoordig is de keuze groter dan ooit. Qua kleuren zijn er diverse gradaties.
Het begint met de standaard uni-lak.Denk aan wit, zwart of in het geval van Ford: donkerblauw. Oh, en in het geval van Alfa Romeo: rood. Metallic-lak is vaak een optie. Meestal betaal je er ongeveer 700 tot 1.500 euro voor. Soms zijn er nog speciale kleuren leverbaar die rond de 2.000 euro kosten. Toevallig weten we uit betrouwbare bron dat de kostprijs zo rond de 20 tot 30 euro per auto is, dus hier pakt de fabrikant een beetje marge.
Kosten: hoe minder aanbod qua kleuren, hoe goedkoper het productieproces
In totaal zijn het vaak 8 tot 12 kleuren, alhoewel we zien dat dat aantal aan het dalen is. Dat is een trend die Tesla begonnen is, die merken als Polestar en Zeekr hebben overgenomen. Daar kun je maar kiezen uit vier of vijf kleuren. Hoe minder kleuren je aanbiedt, hoe goedkoper het is. Zoals Henry Ford zei ‘je kan de Model T in elk krijgen die je maar wil, zolang het maar zwart is’. Dit is trouwens ook de reden waarom vroege Land Rovers vaak groen waren: de kleur was ruim voorhanden.

Bij een nieuw model gaat een fabrikant na welke kleuren geleverd moeten worden. Vaak zit daar altijd wel zwart, wit, grijs en zilver bij. Dit wordt dan aangevuld met modekleuren. Rond 2010 was beige en bruin populair, nu zien we veel lichtgroene en dieprode kleuren voorbij komen. Dit betekent dat de spuitcabines voorbereid zijn op de 10 voorselecteerde kleuren. Bij sommige grote merken zijn er dan ook evenveel spuitcabines.
Logistiek, soms moet een auto naar een compleet andere locatie
Voor een speciale lakkleur, moet een fabrikant die kleur óók hebben liggen. In veel gevallen hebben de ze een aparte afdeling voor speciale wensen. Bij een BMW betekent het bijvoorbeeld dat ze de auto niet in de fabriek spuiten, maar dat de auto naar Landshut (een plaatsje in Zuid-Duitsland) gaat om de juiste kleur aan te brengen.
Daar heeft BMW dan de afdeling waar de afwijkende kleur erop gespoten wordt. Hier worden alle in Europa gebouwde BMW’s met Individual lak gespoten. In de VS hebben ze een dergelijke werkplaats voor de X-modellen, die in Spartanburg van de band rollen. Dat proces neemt meer tijd in beslag, dus moet je vaak ook wat langer wachten totdat de auto geleverd wordt.
Meer keuze met speciale lakkleuren
Er is vaak ietsje meer keuze en niet zo’n klein beetje ook. In plaats van 10 kleuren, heb je ineens 100 kleuren om uit te kiezen of meer. Vaak zijn dat ook kleuren van het merk die niet meer gevoerd worden of alleen voor andere merken. Dus als jij Kobaltblau van een 944 op een 911 wenst: dat kan geregeld worden. Qua prijs moet je denken aan 5.000 euro voor een vrij modale Audi of BMW. Voor een Porsche is het al gauw 10.000 tot 12.000 euro.

Het kan overigens nog gekker. Stel, de kleur die jij heel graag wil hebben, staat er niet bij. Dan kun je de kleur zelf laten maken. Dus als je dat specifieke beige van een gehoorapparaat als lakkleur wil, dan kan dat gewoon. Bij Porsche ben je dan bijvoorbeeld al gauw 20.000 tot 25.000 euro kwijt. Dan heb je wel de unieke kleur die jij samenstelt en in de befaamde kwaliteit van het betreffende merk. Dat laatste is wel een groot verschil als je zelf met een spuitbus aan de slag gaat, natuurlijk.
Kwaliteit
Over kwaliteit gesproken, die is vaak beter. Nu is het heel erg per merk en type lak afhankelijk, maar in veel gevallen zijn speciale lakkleuren dikker dankzij extra lak- en beschermingslagen. Dus als de lak dezelfde naam heeft en er hetzelfde uitziet, verschilt de kwaliteit van de lak vaak wel degelijk. Leuk voor in de folder en in de kroeg: er komt meer handwerk bij kijken.
Marge voor de fabrikant
We stipten het net al even aan, een fabrikant moet natuurlijk de auto sowieso in een kleur spuiten. Dus die kosten maken ze altijd al. En natuurlijk staan de prijzen totaal niet in verhouding tot wat je er direct voor terug krijgt. Maar die vergelijking gaat mank. Bij een duur premiummerk heb je in elk geval de keuze en de mogelijkheid. Er zijn veel automerken die deze service niet aanbieden. Dus alleen al dat je er gebruik van kan maken, kost je een beetje geld.

Moet ik zo’n speciale lakkleur nu wel of niet bestellen?
En dan nu de slotvraag: moet je een dergelijke lak kiezen? Dat is natuurlijk afhankelijk van je eigen smaak. Als je heel erg graag een zwarte auto wil, hoeft het niet natuurlijk. Maar als je een nieuwe auto uitzoekt, ben je sowieso al heel erg veel geld kwijt. Waarom dan niet een kleur uitzoeken die je én heel erg mooi vindt én die niemand heeft? Als je er voorzichtig op bent en de auto 10 jaar later te koop zet, kunnen wij daar weer een mooi artikel over schrijven .
Merk | Programma voor speciale lakkleur |
Aston Martin | Q by Aston Martin |
Audi | Exclusive |
Bentley | Mulliner |
BMW | Individual |
Ferrari | Tailor Made |
Maserati | Fuoriserie |
McLaren | MSO |
Mercedes | Manufaktur |
Lamborghini | Ad Personam |
Land Rover | Special Vehicle Operations |
Porsche | PTS / Sonderwunsch |
Rolls-Royce | Bespoke |
Volkswagen | Individual |