‘We negeren negeren het geroezemoes niet’, zegt Adrian van Hooydonk, designbaas bij BMW. ‘We horen het, en we zien het.’ Hij spreekt natuurlijk over de, eh, gemengde reacties op de ontwerpen van BMW van de afgelopen tijd. Zijn conclusie? ‘We kijken ook naar onze verkoopcijfers en die zien er goed uit’, concludeert hij. De designbaas geeft een verklaring van BMW’s radicale ontwerpen.

‘We vinden dat we in ons werk steeds nieuwe elementen aan het ontwerp moeten toevoegen, we kunnen niet blijven herhalen wat we hebben. Soms moeten we afwijken en nieuwe dingen doen. De reden daarvoor is dat we ook over 10 jaar succes willen hebben,’ zei hij tegen TopGear. BMW wil dus niet blijven hangen in het verleden, maar echt met iets anders komen. Dat is wel gelukt.

Ze tekenen auto’s voor de toekomst

De auto’s die hij en zijn team nu ontwerpen, bijvoorbeeld, zullen uitkomen in 2025 en 2026, maar zullen blijven bestaan tot 2033. ‘Typisch gesproken verleg je dan de doelpalen,’ zei hij. ‘Dat betekent dat wanneer je voor het eerst met de auto uitkomt, mensen niet zeker zijn – sommigen vinden het leuk, anderen niet.’

‘Maar dan, halverwege de levenscyclus [bij de facelift], is iedereen het eens. En dan blijft het [design] standhouden tot het einde van de levenscyclus en waarschijnlijk daarna als een tweedehands auto,’ voegt hij eraan toe. Een ontwerp dat je direct mooi vindt, went blijkbaar te snel. We moeten eerlijk zeggen dat we daar bij BMW’s uit het verleden geen last van hebben gehad.

BMW heeft een duidelijk doel voor ogen

‘We hebben een vrij duidelijk idee van waar we naartoe gaan, dus het is niet alsof we aan het experimenteren zijn of dingen proberen om te zien wat werkt. Het is een heel bewust proces.’ We maken de vergelijking met de periode van designer Chris Bangle – een man onder wie van Hooydonk heeft gewerkt – aanvankelijk ook een beetje controversieel was, maar later in het leven gewaardeerd werd.

‘Ik weet niet of het hetzelfde is’, zei hij. ‘Als we nu niet blijven bewegen, denk ik dat we overreden worden. In de tijd van Chris Bangle was de industrie eigenlijk vrij stabiel. Iedereen was erg comfortabel. En toen kwam de verandering die hij teweegbracht waarschijnlijk als een verrassing voor iedereen, en mensen begrepen het nooit echt waarom.’

Mensen hebben wel begrip voor het ontwerp, denkt Hooydonk

Hooydonk denkt dat mensen nu meer begrip hebben voor radicale ontwerpen: ‘Nu leven we in een tijd waarin mensen het begrijpen.’ Gezien de reacties op het internet, kan nog niet iedereen zich vinden in de nieuwe designtaal. We zijn wel erg benieuwd hoe we over vijf jaar kijken tegen de BMW XM of de nieuwe 5-serie. Wie weet.

Hij merkt op dat hoewel het niet ‘zijn’ bedrijf of merk is, hij zich verantwoordelijk voelt voor de toekomst ervan: ‘Ik ben de beheerder voor een bepaalde periode en ik wil mijn werk goed doen. Natuurlijk willen we voortbouwen op wat er al is – wat aanzienlijk is – maar ik weet dat bouwen “toevoegen” betekent, niet iets van onderen pakken en bovenop zetten.’

Reacties

  • Do of do heeft op 29 mei 2023 geschreven:

    Nou als je inspiratie Chris Bangle is kan je net zo goed opstappen. Chris Bangle is verantwoordelijk voor de eerste lelijke bmw, en t is alleen maar erger geworden. Van Hooydonk, succes

    Reageer
  • Jan Goeijenbier heeft op 26 mei 2023 geschreven:

    Dit is een van de eerste, serieuze interviews die Van Hooydonk geeft. Ik begrijp zijn grote lijnen qua salesgedreven design. Wat ik niet begrijp zijn die onbegrijpelijk lelijke achterkanten. Carbon diffusors, ook nog eens zwart, niet in de carrosseriekleur. Totaal onnodig qua downforce. Mijn voorkeur gaat uit naar de gedistingeerde wijze waarop Alpina BMW vormgeeft. Dát is de klasse die ook BMW verdient.

    Reageer
  • Kyrion heeft op 25 mei 2023 geschreven:

    De BMW van nu ziet er uit als een Ssangyong van 15 jaar terug. A face only a mother could love.

    Reageer
  • Petrolhead heeft op 25 mei 2023 geschreven:

    Zolang je maar de juiste kleuren kiest, vind ik de huidige BMW’s nog wel meevallen. Behalve de iX want dat is echt een gedrocht. De basisvormen zijn meestal prima in proportie. Iets wat je bijvoorbeeld van een Tesla Y of X niet kan zeggen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear