
Schofterig lage brandstof– en aanschafprijzen daargelaten, hebben Amerikanen niet áltijd geluk in de automarkt. Zo kreeg de BMW M3 E46 een klap minder vermogen, moeten ze het doen zonder de Audi RS 6, en diverse klassiekers uit de jaren tachtig, zoals de Lamborghini Countach, kregen de meest onooglijke bumpers die je je kunt voorstellen. Soms echter heeft de overwegend zwaarlijvige bevolking geluk.
Bijvoorbeeld met de nieuwe Porsche 911 992. Terwijl autofabrikanten voor de Europese markt paniekerig de uitstoot aan het drukken zijn wegens de WLTP, kunnen ze voor Amerika fluitend door blijven produceren. Zonder een partikelfilter in het uitlaatsysteem kom je op onze bodem nauwelijks in aanmerking voor een typegoedkeuring. In Amerika is dat niet nodig.
Waarom de Amerikaanse Porsche 911 beter klinkt dan de Europese
We mochten shotgun zitten bij zowel een Europese versie als een versie voor de Amerikaanse markt. Opvallend was hoeveel beter de Amerikaanse versie klinkt. De laatstgenoemde mag het stellen zonder het eerdergenoemde partikelfilter in de uitlaat. De US-versie ademt vrijer en klinkt beter. Beide versies hebben in ieder geval minder bandengeruis in het interieur dan de oude 991. Slecht nieuws? Nee, hoor. Zei er iemand Akrapovič?
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
