Waarom de LMP1-klasse bij Le Mans afgeschaft moet worden

Jim Glickenhaus vindt dat GT1 weer de topklasse van de Le Mans moet worden. Hij vertelt waarom

Foto('s): ToyotaLe Mans 24 Hours Race toyota ts
SCG P4/5 Competizione (2011)
SCG P4/5 Competizione (2011)
Le Mans 24 Hours Race toyota ts
SCG P4/5 Competizione (2011)
SCG P4/5 Competizione (2011)

‘In de jaren zestig kon je je Ferrari of een Porsche pakken, en daarmee doodleuk naar de slager rijden’ aldus Jim Glickenhaus, directeur van Scuderia Cameron Glickenhaus.

Dat kan helaas nu niet meer

Ik heb een fascinatie voor racewagens waarmee je op de openbare weg kunt rijden. Dat is dus ook het tijdperk waarnaar ik terug wil keren met mijn eigen bedrijf. Dat kan niet met een moderne LMP1-wagen, die rij je niet in stad en land. Daar zijn ze te veel en veel te technisch voor. Maar in de jaren zestig kon je een Ferrari P3/4 of een Ford GT40, of een Porsche pakken, en daarmee doodleuk naar de slager rijden.

Vandaag de dag hebben de top-racewagens nog maar heel weinig gemeen met de sportauto’s die we kopen en waarvan we houden. Maar in de GT-racerij bestaat dat verschijnsel nog wel. De 24 Uur van de Nürburgring (de N24) is het klassieke voorbeeld. Ook de GT-klasse op Le Mans, maar het grote verschil tussen ons en, zeg, Lamborghini, is dat Lamborghini ooit begon als bedrijf met auto’s voor de openbare weg. Ze deden nadrukkelijk niet mee aan races. Inmiddels doen ze dat natuurlijk wel (een beetje). Maar ons uitgangspunt was een ander: wij begonnen met de wens om te gaan racen.

Overwinningen maken een team beter

De eerste SCG die we bouwden, was de P4/5 Competizione. We raceten met ‘m op de befaamde Ring, we finishten als eerste in onze klasse, en toen maakten we een hybride van ‘m. Toen raceten we in een hogere klasse en wonnen het kampioenschap, waar we als privéteam extreem trots op zijn.

SCG P4/5 Competizione (2011)

Toen won de SCG003 in z’n klasse, en haalde de polepositie bij de N24, wat waarschijnlijk een flinke schok was voor een aantal fabrieksteams, en het ziet er nu naar uit dat we volgend jaar weer mee zullen doen – en dan gaan we voor de overwinning in die race. Ik zeg niet dat we ‘m zullen winnen, maar onmogelijk is het niet. En vervolgens gebruiken we alle informatie die we hebben opgedaan tijdens het 24 uur lang rijden van die auto op de Nürburgring om een geweldige auto voor op de openbare weg te bouwen.

Nu heeft het WEC een heel serieus probleem

De LMP1’s kosten zoveel dat een privéteam het nooit zou kunnen betalen om mee te doen. We hebben ernaar gekeken en zeiden tegen elkaar: ‘Wacht eens even. Wij zouden ook een LMP1 kunnen maken die in niets doet denken aan een auto die we zouden willen verkopen aan het publiek’. Dus dat.

Maar ik zou dus graag zien dat Le Mans terug zou gaan naar de GT1 als de topklasse. Het liefst met kenmerkende sportauto’s die mensen graag zouden willen kopen. Ik denk dat de hybrides uitgerust zouden moeten zijn met heel simpele systemen. Op de P4/5C hebben we dat ook, met regeneratieve remmen waarvan de energie wordt opgeslagen voor een boost. De complexiteit van turbo-hybrides met keramische motoren die in het uitlaatsysteem zitten en daar energie opslaan, en die een miljoen euro kosten, is waanzinnig.

Auto’s voor de openbare weg zullen dat systeem nooit hebben

Kijk maar naar de meest vooruitstrevende hypercar die ooit heeft bestaan, de nieuwe Mercedes Project One. Gaat iemand nou echt een auto kopen die zo technologisch is dat de motor na 50.000 kilometer moet worden vervangen? Dat slaat als een tang op een varken.

Ik vind dat Le Mans toegankelijker moet worden. Dit kun je doen met auto’s waarvan de mensen zeggen: ‘Op een dag wil ik het equivalent kunnen kopen van de auto die ik zag racen’. Dat moet hun ambitie kunnen zijn.

Want dat is precies waarom de GT3 zo populair is. Daarin zie je Ferrari 488’s racen tegen Lamborghini’s, Corvettes, Aston Martins, McLarens, Audi’s, BMW’s. Die zien er allemaal zo uit als auto’s die je ook daadwerkelijk kan kopen. Bovendien zijn ze niet zo idioot snel dat een amateur er niet mee uit de voeten zou kunnen.

De ProAm-klasses in de GT3 stellen een normaal persoon, met wat talent en doorzettingsvermogen en training, in staat om te racen tijdens de 24 uursraces van Daytona, Sebring en Le Mans. Geen van die mensen zou ooit in met LMP1 racen.

Dat is hetzelfde verschil als tussen iemand die een brevet heeft en een Cessna vliegt en iemand die in een F-16 mag vliegen. Het zijn andere bloedgroepen. En dat is het punt van de SCG004S. We hebben ‘m ontworpen als lichtgewicht, leuke supercar waarvan je kan genieten – op weg naar de slager.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken