Twee weken geleden was Mate Rimac, de baas van Bugatti, op Nardò om die Tourbillon te rijden, de vervanger van de Chiron. Hij haalt zijn telefoon tevoorschijn en laat een filmpje zien. ‘Moet je zien hoe snel hij in de toeren klimt, dat geluid. Ik werd echt omvergeblazen, zo goed is die auto. Ik ben er zo, zo trots op. Je zit erin, hebt dat stuur vast met die meedraaiende instrumenten, je hebt analoge tellers en je hebt de prestaties van 800 elektrische pk’s en 1.000 pk uit de verbrandingsmotor. Er is echt niets wat erop lijkt.

‘En je hebt de benzinemotor niet eens nodig om snel te accelereren. Dat is het voordeel. Als je in de Tourbillon in een luie bui bent en je hebt geen zin om terug te schakelen, of je wilt gewoon vooruit, dan heb je zoveel elektrisch vermogen dat dat ook helemaal niet hoeft. Hé, waarom zou je anders al dat extra gewicht en complexiteit meeslepen?’

Waarom geen turbo?

Hij deelt een plaagstootje uit naar andere hybride supercars. ‘Ik heb ze allemaal gereden en eigenlijk snap ik ze niet. Waarom zou je een hybride aandrijflijn hebben én een turbomotor? Een turbomotor is op zich al een compromis, toch? Toen wij van turbo naar atmosferisch gingen, raakten we 600 pk kwijt. Ik wist dat we dat meer dan goed konden maken met de elektromotor. Waardoor die uiteindelijk die coole verbrandingsmotor beter maakte. In de Tourbillon heb je 70 kilometer aan elektrisch bereik, terwijl de andere in hun elektrische modus juist behoorlijk beperkt zijn.’

De ontwikkeling gaat gestaag voort. In totaal bouwt Bugatti 35 prototypes voordat er een klantenauto wordt gemaakt. ‘Het ­ontwikkelingswerk is nu zo goed als achter de rug, nu moeten we de homologatie gaan doen en het testwerk. Het doel: hem lichter maken dan de Chiron. Het wordt de eerste hybride die lichter is dan de versie met verbrandingsmotor waarvan ie is afgeleid. We hebben een grote accu – 25 kWh – met drie elektromotoren, en tóch zijn we lichter. De ophanging is bijvoorbeeld 45 procent lichter dan die van de Chiron, vanwege het 3D-printen.’ Er wordt trouwens wel één ding overgenomen van de Chiron naar de Tourbillon… ‘We hebben besloten toch iets mee te nemen: het knopje voor de interieurverlichting.’

Eén reactie op “Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)”

  1. Want een geweldige man, hij snapt het inderdaad! Ik begrijp ook niet dat bijvoorbeeld ook merken zoals Ferrari hier niet aan denkt.
    Als je al hybride techniek gebruikt, waarom dan niet icm een atmosferische motor zodat je meer emotie en geluid kan hebben. Ook die 296, harstikke mooi, maar toch een gemiste kans. Gebruik dan een mooie hoogtoerige v6 of zo…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *