Trajectcontroles in Duitsland mogen niet meer

Niet dat de boetes zo hoog waren...

Foto('s): Rowan Horncastle / BBCJaguar F-Type SVR op Autobahn
Jaguar F-Type SVR op Autobahn

Mogen wij ook een paar van die Duitse rechters? Dan geven we ze een huis in Breukelen of Abcoude, zodat ze net iets te vaak over de A2 moeten. Dan doen ze uit frustratie hetzelfde als ze in het thuisland deden: trajectcontroles verbieden. En dat terwijl de eerste trajectcontrole nét was opgezet. Trajectcontroles in Duitsland mogen (voorlopig) niet meer.

Een paar maanden geleden keken onze buren over de grens en zagen dat de Nederlandse en Belgische overheid flinke stapels verdienden met de lange-afstands-snelheidscontroles. Trajectcontroles in Duitsland leek ze dan ook een enorm goed idee en twee maanden geleden werd de eerste testopstelling neergezet.

Waarom zijn trajectcontroles in Duitsland nu verboden?

De kersverse snelheidsmeting stond op de snelweg B6 bij Laatzen. Het systeem, dat bestaat uit meerdere meetpunten, is volgens de rechter in strijd met de grondwet en het gewaarborgde recht op zelfbeschikking. Kentekens noteren van burgers mag volgens de rechter helemaal niet.

Was de trajectcontrole effectief?

De boete-installatie deelde 141 boetes uit, waarvan de hoogste 89 km/u te hard was. De snelheidsboetes in Duitsland zijn niet ongelofelijk duur. Als je zo’n 10 km/u te hard rijdt, kost dat je een tientje. Bij een overtreding van 50 km/u krijg je een boete van 160 euro thuis.

Is het definitief klaar met de trajectcontroles in Duitsland?

Het ministerie van Binnenlandse Zaken kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak. Bij het bouwen van de trajectcontrole was al rekening gehouden met de privacy: de eerste en de tweede foto worden gecodeerd en kunnen niet bekeken worden. Pas als het systeem ziet dat er een overtreding is, maakt een derde klassieke flitspaal een foto met de bestuurder erop.

Als je dus gepakt werd in Duitsland bij een trajectcontrole, kon je een foto thuis verwachten met je knar erop. Niet langer, maar dit verhaal krijgt ongetwijfeld nog een staartje. Voor nu zijn de Duitsers op de B6 nog even veilig.

Bron: AD

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken