Het nieuws dat de verkoop van de elektrische auto stagneert zie je overal voorbijkomen. In veel landen worden de subsidies en belastingvoordelen afgebouwd. Dit terwijl fabrikanten nu klaarstaan met een enorm aanbod aan EV’s. Ondanks alle nieuwsberichten zijn de experts ervan overtuigd dat er meer elektrische auto’s bijkomen in Europa. Het aandeel elektrische auto’s zal dit jaar gewoon stijgen, zo meldt Reuters.
Daar zijn meerdere redenen voor te bedenken. Een heel belangrijke is dat fabrikanten de EV’s nu meer moeten gaan promoten dan voorheen. Fabrikanten die auto’s verkopen in de EU moeten een gemiddelde uitstoot hebben van 116 gram per kilometer. Dus een merk als Mercedes kan een AMG GT met V8 en Maybach met V12 verkopen, maar moet een hoop elektrische EQA‘s en CLA PHEV’s verkopen om het te compenseren.
Hoe laag is de grens dan?
Die grens wordt vanaf 2025 flink verlaagd. Dan mag de gemiddelde uitstoot niet hoger zijn dan 94 gram CO2 per kilometer per verkochte auto. Wederom is het een gemiddelde, maar fabrikanten zullen de zuinige en elektrische auto’s agressiever in de markt moeten zetten. Dit resulteert hoogstwaarschijnlijk in lagere prijzen voor PHEV’s en volledig elektrische auto’s. Om even een idee te geven van 94 gram per kilometer, alleen hele kleine en zuinige hatchbacks met verbrandingsmotor halen deze waarden.
Om een complete vloot onder deze strikte grens van 94 gram CO2 per kilometer per auto te laten vallen, is de verkoop van geëlektrificeerde auto’s noodzakelijk. Fabrikanten hebben hier ook bewust voor gekozen. Op auto’s met traditionele verbrandingsmotor zit immers meer marge. Dus hebben fabrikanten die nog zoveel mogelijk verkocht, waarschijnlijk onder het mom van ‘nu het nog kan’.
Welke belangrijke elektrische auto’s komen er nu nog bij?
Om te voorkomen dat de fabrikanten enorme boetes moeten gaan betalen, is de meest effectieve optie om elektrische auto’s te gaan verkopen. Die hebben namelijk 0 gram per auto, dus dat compenseert verreweg het beste. Een andere reden dat de EV populairder gaat worden is de toename van laadinfrastructuur. Vergeet ook niet dat veel grote bedrijven elektrische auto’s in hun (lease)vloot willen hebben. Dus als je nu een PHEV hebt, wordt je volgende lease-auto wellicht een EV.
Lees ook: Zie jij (zonder te spieken) van welk automerk deze Tesla-tegenhanger is?
Tot slot is er nog een reden waarom 2025 een goed jaar voor EV’s gaat worden. Er komen een paar heel belangrijke elektrische auto’s aan: denk aan de Citroën ë-C3, Hyundai Inster, Renault 5 EV en Volkswagen ID.2. Dat zijn kleine EV’s die richting de 25.000 euro kruipen en dus relatief bereikbaar zijn. Ook zijn het ‘volwassen’ auto’s met een fatsoenlijke range en redelijk comfortniveau. Geen Th!nk City’s of G-Wizzes, maar gewone auto’s die toevallig elektrisch zijn.
Jveld1 heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Tuurlijk neemt de aanschaf van de EV toe, alle bedrijven zijn verplicht aan de CO2 normen te voldoen, je krijgt anders een boete, of geen werk meer voor de overheid en gemeentes, komt bij dat je een paar enge steden niet meer inkomt, dus alle lease of andere vorm van bedrijfsauto,s zijn automatisch oerlelijke EV, deze uit plastic en chemische troep bestaande niet duurzamere ondingen worden gewoon door je strot gedrukt. Vraag me af of over een jaar of 40 iemand deze “prachtige SUV” als klassieker gaat verzamelen zoals bv nu BMW 2002, Ford mustang/capri enz