Je zou denken met waar de EU heen wil bewegen, dat diesel de komende jaren steeds een kleinere rol gaat spelen. En toch is de import van diesel deze maand het hoogst dat het het afgelopen jaar was, zo meldt Reuters. De reden? Een verbod op Russische olie vanaf 5 februari. Er wordt dus nog snel even diesel gehamsterd voordat het niet meer kan.

Volgens Bloomberg importeerde de EU zo’n 220 miljoen vaten dieselproduct vanuit Rusland vorig jaar. Je snapt uit praktisch oogpunt dat ze nog even snel de reserves willen aanvullen, want het is een flink gat om te dichten. Onderzoeksbedrijf Wood Mackenzie denkt dat de handel in brandstof door het verbod helemaal gehusseld gaat worden.

Waar komt diesel vanaf februari vandaan?

Voorlopig hebben we in Europa nog wel even flink wat diesel nodig. Vrachtwagens en bestelbussen rijden graag op het spul en in andere landen zijn dieselauto’s nog een stuk populairder dan hier. Duitsland heeft bijvoorbeeld al een deal met Abu Dhabi National Oil.

Volgens The Telegraph is het ook zo dat India diesel koopt in Rusland en dat weer doorverkoopt aan bijvoorbeeld Engeland. Volgens Yahoo Finance zal China ook een grote rol kunnen spelen in het leveren van diesel aan de EU. Het zal nog even onrustig blijven.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie