Weleens een Kia Picanto met 220 km/u voorbij zien vliegen? Vervelend dat je daarna gestoord werd door het geluid van de wekker. En toch geeft de teller van de Picanto 220 km/u aan, net als veel van zijn concurrentjes zoals de VW Up. Maar waarom gaat de snelheidsmeter van een auto altijd zoveel hoger dan de topsnelheid van de auto?

CNN vroeg het aan Toyota, die met een duidelijk antwoord kwamen. Autofabrikanten plaatsen het liefst de veelgebruikte snelheden op een praktische en goed leesbare plek. De snelwegsnelheden wil je dus het liefst in het midden van de tellers hebben. En om de boel dan symmetrisch te houden, vullen ze de rest van de teller ook in.

Bij gangbare modellen zie je dus vaak dat de snelwegkilometers ergens boven in de teller staan, zodat je ze duidelijk kunt aflezen. Bij high-performance-modellen is dat een ander verhaal. De BMW M2 die je hierboven ziet, zou met een beetje hulp van een tuner best de 300 kunnen halen. De Bugatti op de foto gebruikt ook het grootste deel van zijn teller.

Er is geen maximum wat tellers mogen weergeven

Er zijn geen wetten over wat kilometertellers voor topsnelheid mogen aangeven. Dat is al tijden een discussiepunt. In 1979 was er in Amerika kort een regel dat tellers niet boven de 85 mph mochten aangeven (136 km/u) omdat het zou aanzetten tot hardrijden en men na meerdere oliecrises het verbruik van het wagenpark probeerde te drukken. Twee jaar laten was de regel weer geschrapt, maar de zuinige tellers waren nog enkele jaren in Amerikaanse auto’s te spotten.

Er is wel een minimumsnelheid

Volgens de Europese wetten moet de kilometerteller in een auto minimaal de topsnelheid van de auto aangeven. Als een auto 160 km/u haalt, dan mag de teller dus niet stoppen bij 130 km/u, om maar iets te noemen. Een bovengrens geeft de Europese wetgeving niet. De tellers van L1-categorie voertuigen (bijvoorbeeld brommers) mogen trouwens niet boven de 80 km/u uitkomen.

Wel zijn er regels voor de intervallen van de nummertjes tussen de streepjes. Is de snelheid op de meter niet hoger dan 200 km/u, dan mogen de intervallen tussen de cijfers niet hoger zijn dan 20 km/u. Je mag dus geen teller hebben die 30 en 60 aangeeft, maar wel 80 en 100, bijvoorbeeld. Als de snelheid op de meter hoger is dan 200 km/u, dan mogen de intervallen maximaal 30 km/u zijn.

6 reacties op “Waarom gaat de snelheidsmeter zoveel hoger dan de topsnelheid van de auto?”

  1. Ik vind de snelheidsmeter bij de auto van mijn moeder opvallend krap aangehouden qua maximum, de auto haalt 202 km/h en de meter loopt slechts tot 210 km/h. Ja, het is voldoende maar toch kom je zoiets volgens mij niet vaak tegen.

      • Begrensd😂🤣 dat was mijn opmerking ook altijd in mijn E38 V12. Vooral als iedereen leek te negeren l zeuren dat de top van hun Benz op 240 lag…. Ik heb indertijd nog overwogen een sticker te plakken met “sorry, ik ben begrensd”.

  2. Er is vergeten dat bepaalde merken wel markeren hebben van de meest voorkomende snelheid limieten. Zoals een markering bij 50 en bij 80.
    Dit is niet van de laatste jaren deze markeringen zijn ook terug te vinden op snelheidsmeter uit 1960 bijvoorbeeld als het om een analoge meter gaat.
    Bij ‘rol’ snelheidsmeters of ‘staaf’ snelheidsmeters kan het zijn dat de kleur veranderd bij bijvoorbeeld 50 km/uur tot 80 km/uur en dan weer boven de 80 km/uur.

  3. De citybugs behalen hun topsnelheid zo af en toe wel, deze naald van de snelheidsmeter gaat 5km/u tot boven de max snelheid. Verder wil deze niet ook al rijd je harder.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear