
Auto’s met verbrandingsmotoren lusten graag een flinke teug lucht. Het briesje verlaagt de temperatuur van de radiateur, de intercooler, oliekoelers en voedt de motor. Deze lucht gaat via de grille naar binnen. Elektrische auto’s hebben een stuk minder lucht nodig om gezond te blijven, dus: waarom heeft de nieuwe Audi E-Tron dan nog een grille?
Om te beginnen kan ook een elektrische auto zoals de Audi E-Tron niet zonder koeling. De batterijen produceren hitte. Maar als je kijkt naar de Tesla Model S of de Hyundai Kona Electric, zul je zien dat de grille dicht is. Een enorme grille is dus niet nodig, blijkbaar.
De grille op de Audi E-Tron is een beetje nep
Bij de Audi E-Tron is zo’n grote grille geen noodzaak. Sterker nog: een groot deel van de octagonale grille is dicht, al zie je dit niet. En het deel dat wel open is, kan gesloten worden door bewegende lamellen. Dit doet de auto zelfstandig. Maar waarom al die moeite?
De designer van de Audi E-Tron licht het toe aan TopGear: ‘We hebben veel verschillende designs geprobeerd, maar uiteindelijk was de E-Tron het meest herkenbaar als Audi mét grille. Zo kwamen we uit bij dit design. Bovendien voegt de octagonale grille breedte toe.’
De spijlen in de grille zijn standaard horizontaal. Wil je graag uitstralen dat je toch echt, ondanks de grote opening op de neus, een elektrische auto rijdt, kun je ook verticale spijlen bestellen. De grille is, als vorm tenminste, voorlopig nog niet dood.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Audi e-tron Sportback 55 S Edition

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
