
Auto’s met verbrandingsmotoren lusten graag een flinke teug lucht. Het briesje verlaagt de temperatuur van de radiateur, de intercooler, oliekoelers en voedt de motor. Deze lucht gaat via de grille naar binnen. Elektrische auto’s hebben een stuk minder lucht nodig om gezond te blijven, dus: waarom heeft de nieuwe Audi E-Tron dan nog een grille?
Om te beginnen kan ook een elektrische auto zoals de Audi E-Tron niet zonder koeling. De batterijen produceren hitte. Maar als je kijkt naar de Tesla Model S of de Hyundai Kona Electric, zul je zien dat de grille dicht is. Een enorme grille is dus niet nodig, blijkbaar.
De grille op de Audi E-Tron is een beetje nep
Bij de Audi E-Tron is zo’n grote grille geen noodzaak. Sterker nog: een groot deel van de octagonale grille is dicht, al zie je dit niet. En het deel dat wel open is, kan gesloten worden door bewegende lamellen. Dit doet de auto zelfstandig. Maar waarom al die moeite?
De designer van de Audi E-Tron licht het toe aan TopGear: ‘We hebben veel verschillende designs geprobeerd, maar uiteindelijk was de E-Tron het meest herkenbaar als Audi mét grille. Zo kwamen we uit bij dit design. Bovendien voegt de octagonale grille breedte toe.’
De spijlen in de grille zijn standaard horizontaal. Wil je graag uitstralen dat je toch echt, ondanks de grote opening op de neus, een elektrische auto rijdt, kun je ook verticale spijlen bestellen. De grille is, als vorm tenminste, voorlopig nog niet dood.
Meer van TopGear


Plannen Audi-fabriek Brussel bekend, hadden we niet meer EV’s moeten kopen?

Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

In de zomer doorrijden op winterbanden is gevaarlijk, maar niet vanwege de reden die jij denkt

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is
