Auto’s met verbrandingsmotoren lusten graag een flinke teug lucht. Het briesje verlaagt de temperatuur van de radiateur, de intercooler, oliekoelers en voedt de motor. Deze lucht gaat via de grille naar binnen. Elektrische auto’s hebben een stuk minder lucht nodig om gezond te blijven, dus: waarom heeft de nieuwe Audi E-Tron dan nog een grille?

Om te beginnen kan ook een elektrische auto zoals de Audi E-Tron niet zonder koeling. De batterijen produceren hitte. Maar als je kijkt naar de Tesla Model S of de Hyundai Kona Electric, zul je zien dat de grille dicht is. Een enorme grille is dus niet nodig, blijkbaar.

De grille op de Audi E-Tron is een beetje nep

Bij de Audi E-Tron is zo’n grote grille geen noodzaak. Sterker nog: een groot deel van de octagonale grille is dicht, al zie je dit niet. En het deel dat wel open is, kan gesloten worden door bewegende lamellen. Dit doet de auto zelfstandig. Maar waarom al die moeite?

De designer van de Audi E-Tron licht het toe aan TopGear: ‘We hebben veel verschillende designs geprobeerd, maar uiteindelijk was de E-Tron het meest herkenbaar als Audi mét grille. Zo kwamen we uit bij dit design. Bovendien voegt de octagonale grille breedte toe.’

De spijlen in de grille zijn standaard horizontaal. Wil je graag uitstralen dat je toch echt, ondanks de grote opening op de neus, een elektrische auto rijdt, kun je ook verticale spijlen bestellen. De grille is, als vorm tenminste, voorlopig nog niet dood.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)