
Auto’s met verbrandingsmotoren lusten graag een flinke teug lucht. Het briesje verlaagt de temperatuur van de radiateur, de intercooler, oliekoelers en voedt de motor. Deze lucht gaat via de grille naar binnen. Elektrische auto’s hebben een stuk minder lucht nodig om gezond te blijven, dus: waarom heeft de nieuwe Audi E-Tron dan nog een grille?
Om te beginnen kan ook een elektrische auto zoals de Audi E-Tron niet zonder koeling. De batterijen produceren hitte. Maar als je kijkt naar de Tesla Model S of de Hyundai Kona Electric, zul je zien dat de grille dicht is. Een enorme grille is dus niet nodig, blijkbaar.
De grille op de Audi E-Tron is een beetje nep
Bij de Audi E-Tron is zo’n grote grille geen noodzaak. Sterker nog: een groot deel van de octagonale grille is dicht, al zie je dit niet. En het deel dat wel open is, kan gesloten worden door bewegende lamellen. Dit doet de auto zelfstandig. Maar waarom al die moeite?
De designer van de Audi E-Tron licht het toe aan TopGear: ‘We hebben veel verschillende designs geprobeerd, maar uiteindelijk was de E-Tron het meest herkenbaar als Audi mét grille. Zo kwamen we uit bij dit design. Bovendien voegt de octagonale grille breedte toe.’
De spijlen in de grille zijn standaard horizontaal. Wil je graag uitstralen dat je toch echt, ondanks de grote opening op de neus, een elektrische auto rijdt, kun je ook verticale spijlen bestellen. De grille is, als vorm tenminste, voorlopig nog niet dood.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Audi e-tron Sportback 55 S Edition

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Onderhoud aan de auto in Nederland kan binnenkort wel eens erg duur worden

Waarom elektrische auto’s in de toekomst juist minder actieradius kunnen hebben

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Reacties