
Auto’s met verbrandingsmotoren lusten graag een flinke teug lucht. Het briesje verlaagt de temperatuur van de radiateur, de intercooler, oliekoelers en voedt de motor. Deze lucht gaat via de grille naar binnen. Elektrische auto’s hebben een stuk minder lucht nodig om gezond te blijven, dus: waarom heeft de nieuwe Audi E-Tron dan nog een grille?
Om te beginnen kan ook een elektrische auto zoals de Audi E-Tron niet zonder koeling. De batterijen produceren hitte. Maar als je kijkt naar de Tesla Model S of de Hyundai Kona Electric, zul je zien dat de grille dicht is. Een enorme grille is dus niet nodig, blijkbaar.
De grille op de Audi E-Tron is een beetje nep
Bij de Audi E-Tron is zo’n grote grille geen noodzaak. Sterker nog: een groot deel van de octagonale grille is dicht, al zie je dit niet. En het deel dat wel open is, kan gesloten worden door bewegende lamellen. Dit doet de auto zelfstandig. Maar waarom al die moeite?
De designer van de Audi E-Tron licht het toe aan TopGear: ‘We hebben veel verschillende designs geprobeerd, maar uiteindelijk was de E-Tron het meest herkenbaar als Audi mét grille. Zo kwamen we uit bij dit design. Bovendien voegt de octagonale grille breedte toe.’
De spijlen in de grille zijn standaard horizontaal. Wil je graag uitstralen dat je toch echt, ondanks de grote opening op de neus, een elektrische auto rijdt, kun je ook verticale spijlen bestellen. De grille is, als vorm tenminste, voorlopig nog niet dood.
Meer van TopGear


Plannen Audi-fabriek Brussel bekend, hadden we niet meer EV’s moeten kopen?

Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?
