
Wist je dat Nederlanders iets heel ongebruikelijks doen in het verkeer? Wij maken uit gewoonte oogcontact met elkaar. Handig, want zo weet je als fietser dat je gezien bent door de automobilist bij een rotonde. In het buitenland is dit blijkbaar niet heel vanzelfsprekend, zo bleek eerder uit onderzoek. En dan snap je waarom rode verlichting aan de voorkant van de auto zo effectief kan zijn.
De TU Graz uit Oostenrijk deed onderzoek naar de zin en de onzin van remlichten aan de voorkant van de auto. Dit kan nu al handig zijn met bestuurders van vlees en bloed, maar in de toekomst als auto’s helemaal zelfstandig rijden (áls dat ooit gebeurt) weet je al helemaal niet of een auto jou gezien heeft. Dan is het fijn als je kunt zien of een auto voor je remt.
Remlichten aan de voorkant zijn een goed idee
Als je de resultaten van het onderzoek bekijkt, zijn rode remlichten op de neus een no-brainer. De onderzoekers keken naar 200 echte botsingen tussen twee voertuigen en lieten hier een simulatie op los. De conclusie is dat tussen de 7,5 en 17 procent van de ongelukken voorkomen had kunnen worden en dat 9 tot 25 procent van de ongevallen minder ernstig was geweest met remlichten aan de voorkant.
In bijna een derde van de geanalyseerde ongevallen was het remlicht voorop niet zichtbaar en was een ongeluk niet te voorkomen met een extra remlicht. Hoe dan ook klinkt het als een waardevolle toevoeging, die maar weinig extra hoeft te kosten. Je zou het remlicht onder de kentekenplaat kunnen verwerken (die tegenwoordig altijd in het midden zit, ook bij Alfa), dus zelfs voor het design is het geen grote inbreuk.
In dat geval is het ook handig als achteruitrijlichten ook aan de voorkant zichtbaar zijn. Zo kan tegemoetkomend verkeer zien dat je gaat manouvreren. Ohjaa doe dan ook maar een trekhaak aan de voorkant van de auto, handig als je iets vanuit de voorkant moet trekken.
Als nu eerst iedereen die van plan is auto te gaan rijden en dus deel gaat nemen aan het verkeer zijn smartphone, laptop , tablet uitzet of thuis laat . En niet het idee heeft dat ze o zo belangrijk zijn en dus tijdens auto rijden dat klote ding aan heeft ,als die dus zich gedragen als verkeers deelnemer dan komt het wel goed.
Mustafa, leuke reactie, echter het lezen van het rode remlicht zette me toch aan het denken.
Ruud, eens met je reactie. In het huidige verkeer is het volstrekt onverantwoordelijk om je af te laten leiden door je smart phone of andere communicatieve prullaria wanneer je aan het verkeer deelneemt. Houdt je aandacht bij het verkeer en anticipeer op andermans fouten dan beperk je het aantal ongelukken.
Wat ik veel belangrijker vindt, is dat je zelf op het dashboard kan zien of je remlichten geactiveerd zijn. Als ik het rempedaal bedien dan geloof ik het wel maar op de adaptive cruisecontrol en/of tijdens regeneratie is het maar een gok. Ik wil dat gewoon weten ivm de bestuurders achter mij. Men name omdat adaptive cruise control nog wel eens onverwacht kan ingrijpen of compleet van slag raakt. (Ford Focus 2023)
Wat mij betreft gaat het hele dashboard op rood wanneer de remlichten geactiveerd worden.
Misschien gewoon beter opletten?
Daar begint het mee, maar 75% in Nederland kan niet fatsoenlijk auto rijden (al denken ze van wel), of is met iets bezig dan anders dan op het verkeer te letten.
Er zijn er nu ontelbaren die de remlichten aan de achterkant niet eens kunnen zien omdat ze simpelweg aan het bumperkleven zijn. Het is simpelweg te druk en heel veel mensen kunnen gewoon niet autorijden. Vertrouwen op allerlei hulpmiddelen.
Een goede bestuurder in het openbaar verkeer, laat zijn gas op tijd los zodat remmen nagenoeg niet nodig is, zeker met regenererende systemen.
U weet dat regenererende systemen effectief ook afremmen en dat daarbij dus ook de remlichten aan gaan?…
Scherp! Mijn complimenten.
Euh, nee? Wel wanneer je het rempedaal indrukt om (regenererend) te remmen. Maar niet wanneer je in 1-pedaal modus / break mode, de auto laat uitrollen. Dat is niet remmen, maar remt wel veel sneller af dan wanneer je normaal uitrolt. Ik raak mijn rempedaal nog amper aan.
* brake mode, fijn die bewerk knop hier.
Breaking valt meestal.onder garabtie
Dat heb je niet helemaal juist, bij 1 pedal en in de B mode gaan de remlichten veelal wel aan wanneer je auto ‘snel’ afremt. Bij mijn hybride Volvo sowieso wel.
Dit geldt eveneens voor non EV voertuigen. Anticiperen en op tijd gas lossen en op de motor afremmen … voor brandstof en remschijven te sparen….kortom defensief rijden in onze automassa. Vind het ongelooflijk wat ze allemaal proberen uif te vinden om te kunnen verkopen. Na de dashcam nu een stoplicht vooraan. Benieuwd wat volgt.
Het is jaren geleden al eens geprobeerd met een groen licht op het desboard. Dat was zeer effectief en is gemakkelijk te installeren in bestaande auto*s. Rood aan de voorkant kan netzo verwarrend zijn als wit aan de achterkant. Het gebruik van de richtingaanwijzer is inderdaad erg slecht, maar er is hoop omdat rijhulpmiddel als “lane assist” dit gaan afdwingen. Nu nog een een assist, die op een baanvak met een pijl automatisch de richtingaanwijzer aanzet, want dat vergeet bijna iedereen.
Huh, maar op een rijstrook met pijl weet toch iedereen automatisch dat je de pijl gaat volgen? Sorry ik ben consistent gebruiker van de richtingaanwijzer en ik gebruik ‘m altijd, ook bij dit soort stroken. En ik heb echt een haat voor het niet gebruiken van dat lichtje. Maar bij dit soort stroken boeit het me echt niet wanneer een ander ‘m niet gebruikt.
Zouden beter groen licht achter de voorruit plaatsen als je afremt
Zo weet de voetganger of fietser dat je voorang geeft
Een grote groene lamp aan de voorkant voor als je niet remt, kan iedereen je ontwijken.
Lijkt mij veel effectiever
Over de beste kleur mag m.i. nog even worden nagedacht. Rood is niet handig, want daaraan herken je de achterkant van een auto. Oranje is voor knipperlichten. Groen lijkt me niet goed, omdat het de associaties “veilig” en “doorrijden” heeft. Om dezelfde reden zou ik ook geen blauw gebruiken. Maar paars is nog zonder betekenis, en het leunt tegen rood aan.
Paars dus, wat mij betreft.
Zet gewoon een Philips Hue op je dashboard, kun je wisselen 😀
Lijkt mij zeer handig en zeker als de auto automatisch gaat rijden.
Rood stoplicht a d voorkant werd jaren en jaren geleden al onwenselijk geacht.
Ja, jaren geleden waren er wel meer dingen onwenselijk. Laten we vrouwen gewoon weer het stemrecht afnemen en homoseksualiteit weer als ziekte bestempelen! Hadden ze jaren geleden die simulatie ook al toegepast? Was er toen ook al sprake van voorbereiden op zelfrijdende auto’s?
gehaald, omdat hun achterlichten het niet doen. In Canada is het zelfs toegestaan zonder achterlichten aan te rijden. Vond ik daar al heel gek .
Onzin en totaal nutteloos…Radar installatie met software verplichten in nieuwe auto’s die ingrijpt als je te laat remt . Zit nu al in een Toyota Corolla als je achteruitrijdt. Werkt prima.
Stel je rijd bij nacht over een weg met voor je een flauwe bocht naar rechts. Dus je tegenligger is recht voor je en die remt.
Je ziet een auto recht voor je naderen probeer dan je reflex van remmen maar te stoppen om niet je achterliggers in de achterbak te te ontvangen.
Zo denk ik dan ook
Voorkant lijkt mij niet wenselijk.
Wil je het toch, doe dan andere kleur geel bv
Bij de achterlicht zou je bij bv hoe krachtiger je remt hoe meer/feller lichten laten branden. Dan kan achterop komende verkeer daar beter op anticiperen.
Dat erg sterk afremmen gaat tegenwoordig gepaard met snel knipperen van de alarm verlichting
Sneller dan bijvoorbeeld bij file of dergelijke
Ja dat klopt en heb het ondervonden. Ik moest keihard remmen omdat een vrachtwagen plotseling zonder richting aan te geven naar links kwam. Achter mij een Volvo XC90 die al geruime tijd te dicht op mijn bumper zat. Gelukkig had hij ook een goede reactie. Mijn alarmlichten gingen inderdaad (Audi A6) automatisch knipperen en daarna hield de Volvo Wèl afstand. 🤔😂
Werkt het ook niet tegendraads? Stel je remt sowieso wat af omdat je bijvoorbeeld een rotonde benaderd, kan dat niet geïnterpreteerd worden door de andere partij dat die gezien is terwijl dat misschien niet zo is?
Goed punt.
Leer eerst eens de automobilist om zijn/haar richtingaanwijzers te gebruiken, dan weten de overige weggebruikers ook waar ze naar toe willen
Whataboutism…
In het verkeer zie ik maar ongeveer 2% – 3% van de automobilisten heb richting aangeven en dag nog meestal bij het wisselen van rijbaan en niet zozeer bij het links of rechts afslaan. Daarentegen zie ik in het verkeer ongeveer 90% – 95% van de fietsers geen hand uitsteken en geen voorrangsregels volgen (zelfs met hun kroost voorop en achterop de fiets, slecht voorbeeld, slechte ouders). Dus; verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Valt wel mee hoor denk dat u te hard rijdt of met zweethandjes achter het stuur zit.
De afgelopen weken duizenden kilometers afgelegd in Nederland en Europa. Geef elkaar de ruimte en dat doen heel veel automobilisten.
En niet altijd de ouders de schuld geven.
Heb = geen. Sorry autocorrectie 😊
Overigens, als je als ouder met je kinderen op de fiets de verkeersregels niet volgt, dan geef je gewoon een slecht voorbeeld en ben je geen goede ouder. Er is geen logica die dat goedpraat.
roodlichtje.aan de.voorkant.zodat een overstekende voetganger ziet dat.je afremt….niets mis mee.
.aar heb je de voetganger wel gezien? Of remde je gewoon een beetje bij omdat er ook een onoverzichtelijke afslag is na het zebrapad?
Je maakt naar mijn idee dezelfde fout als veel voetgangers doen in het het verkeer ” ik zie de auto, dus hebben ze mij ook gezien!”
Goeie optie, alleen maar voordelen voor overige weggebruikers. Plaatsing boven aan raam bij de overige sensoren.
Nobelprijs voor degene die het rode licht gezien heeft.
Ik roep dit al jaren.
Ook zouden de remlichten aan de achterzijde voorzien kunnen worden van een indicatie remlicht.
Dus dat je kan zien hoe hard dat iemand remt.
Sommige mensen houden van hun rem licht in te drukken. Gaat er maar 1 aan. Remt hij niet heel hard.
Gaan ze alle vijf aan, als voorbeeld. Remt diegene hard.
Als achterligger hoef je dan niet telkens vol in de remmen..
Je kunt ook afstand houden….
Dat is zo wie zo een vereiste Maar reactie op Leroy Rijd sinds een jaar in een Colt hybride Door een anticiperende rijstijl gebruik ik de rem nauwelijks meer Hij remt op de motor dermate af ( laad daarmee de accu op ) dat mijn remlichten niet of nauwelijks aangaan Pas bij een hogere snelheid , als ik echt moet remmen gaan ze aan In eerste situatie voel ik mij met mensen die geen afstand houden niet echt veilig Door mijn rijstijl ( gematigd en zeer zuinig ) kunnen ze niet zien dat ik afrem Zo is deze auto gebouwd Zou graag zien dat met het automatisch afremmen ,de remlichten ook vanzelf gaan branden Zodat achterop komend verkeer kan zien dat ik rem En niet denkt dat mijn lichten stuk zijn Echt in deze hybride hoef je je rem niet of bijna niet te gebruiken Blijft iets voor de fabrikant om te veranderen .
Iets heel anders ,
Richting aan wijzers goed zichtbaar aan de voorkant van een voertuig .
Zo dat je goed kunt sntisiperen op een rotonde !
En hinderlijk omdat er steeds meer automaten zijn .
Dat rijders bij minste geringste op hun rem trappen zeker als ze te krap achter ander voertuig aan rijden remmen .Als je daar achter rijd weet je niet goed wat jevte wachten staat en moet enorm opletten voor het geval er wel echt geremd moet worden .
Maar remlicht voor ik ben benieuwd !
Wanneer er rode cabine verlichting uit een vrachtwagen straald ben je in overtreding. En terecht! Maar dan zal dit wel mogen? Het lijkt mij geen goed, liever gezegd een slecht plan.
Onvoorstelbaar slecht idee. Je krijgt hetzelfde effect als een fietser die aan de voorkant een rood lampje op zijn arm heeft, of een wit licht aan de achterkant heeft. En degene die de optie heeft bedacht om met stadslicht te rijden en daarmee de achterlichten uitschakelt, moet alsnog ontslagen worden. De sensor van de achterlampen voelt het namelijk niiet wanneer het mistig is….. Ik heb wat automobilisten al van de weg gehaald, omdat hun achterlichten het niet doen.
Laten we eerst beginnen met de standaard fietsverlichting, Ze doen het eerder niet dan wel.
Ik vindt dat voetgangers ook een verlichting moeten hebben om in de avond en nacht beter zichtbaar te zijn, liefst op hun hoofd zodat ze van alle kanten zichtbaar zijn als ze willen oversteken. Als ze bij de zebrapad staan te wachten op hun vrouw of kinderen dan moet het lampje knipperen, een zogenaamde wacht/pauze stand zodat het voor de bestuurders duidelijk is dat hij niet hoeft te stoppen.
Wat dacht u van een kerstboom.
Lampjes spraak bediend.
Ik zie de voordelen wel, als je als voetganger wil oversteken heb je geen idee of er geremt word. Met dit systeem kan je dan de situatie beter inschatten.
Die compleet gestoorde gek die de dagrijverlichting er doorgedrukt heeft wil nu ook remlichten aan de voorkant. Straks ook zwaailampen op het dak? Doe toch eens normaal en let gewoon op.
Dagverlichting is perfect om bv afstand in te schatten bij inhalen
Vanwege de rode verlichting aan de achterzijde lijkt het mij weer onduidelijk naar andere automobilisten toe. Bij verkeerslichten is groen de kleur voor veilig doorrijden. Misschien is de kleur groen voor fietsers en overig verkeer duidelijker, want dan is er geen verwarring mogelijk met de voor- en achterzijde van een voertuig.
Dat lukt toch net zo goed met gewoon dimlicht?
De mensen die dit hebben verzonnen zijn compleet debiel
Jij en je inbeeldingsvermogen dat dit een waardevolle toevoeging kan zijn, zijn compleet debiel