
Hé, Golf-rijder. Ja, jij, met je a-so-ciaal brede auto. Iets te compenseren? Je Golf is zo breed, dat ie in Duitsland op sommige plekken op de snelweg niet eens mag inhalen. Je bent de vleeswording van alles wat er mis is in deze consumptiemaatschappij. Tenminste, als je het aan de regelmakers van de Duitse wegwerkzaamheden vraagt. Want in Duitsland is een gemiddelde hatchback al snel te breed.
Bij wegwerkzaamheden in Duitsland moet je erg oppassen welke rijstrook je pakt, want zelfs een Volkswagen Golf kan al te breed zijn voor de versmalde linkerrijstrook. We hadden hier stiekem al een berichtje over in 2019, maar het AD brengt het advies nu opnieuw onder de aandacht voor de wintersporters die naar Duitsland gaan. Het kan je zomaar een kleine boete besparen.
Voordat de Baustelle in Duitsland begint, staat er vaak een bord met de maximale breedte voor de linkerrijstrook. Volgens het Duitse opinieblad Focus komt het voor dat auto’s breder dan 2 meter niet over de geknepen rijstrook mogen. Het probleem is dat de Polizei niet kijkt naar de breedte van de koets, maar van de breedte van de auto inclusief buitenspiegels. En dat is nogal een verschil.
Een beetje hatchback is al te breed

Een Golf van de zevende generatie is maar 1,8 meter breed, maar als je de twee buitenspiegels meetelt, dan kom je ineens aan de 2,03 meter. Auto’s als de Ford Focus, Hyundai i10 of Opel Astra zouden volgens de website ook al te breed zijn. En dan hebben we het nog niet eens over alle populaire SUV’s en crossovers. Tegenwoordig zijn er overigens veel rijstroken in de Baustelle waar de auto 2,10 meter mag zijn.
Hoe hoog is de boete als je auto te breed is?
Het advies is om vóór vertrek even online de specificaties van jouw auto te bekijken, dan kun je zien wat de totale breedte is. Ga je toch de fout in? Dan is de boete slechts 20 euro. Raak je betrokken bij een ongeluk met een te brede auto, dan kun je wel aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Of eigenlijk jouw verzekering. Hoe dan ook wordt de schade dan een stuk duurder.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
5 reacties op “Waarom je met een VW Golf op de Duitse snelweg niet overal mag inhalen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Opvallend: zo (on)veilig is de Duitse Autobahn echt vergeleken met Nederland, waar we netjes 100 rijden

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Dit simpele Duitse verkeersbord betekent iets anders dan jij nu denkt (en dat levert je een hoge boete op)

Waarom deze dikke Mercedes niet harder mag dan 95 km/u op de Duitse Autobahn

Nieuw plan: limiet op de Autobahn, maar daar krijg je wel iets voor terug

Wat je ook denk dat dit nieuwe verkeersbord betekent, we beloven je dat het fout is

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Probeer eens rechts blijven rijden?
Altijd lachen met een Ford F-250. Altijd recht bij baustelle in de. Prima.
Maximale breedte wordt in NL altijd aangegeven exclusief spiegels, dus de waarschuwing voor Duitsland is helemaal niet onterecht!
Super bedankt voor deze waarschuwing… Rijd elk jaar vanuit Nederland met mijn VW camperbusje naar Oostenrijk en kom veel werkzaamheden tegen. Mijn busje is 2.29 breed incl. zijpiegels.
Jeetje, wat spannend zeg. Waarom kijken jullie óver de grens? En waarom bij werkzaamheden? Wel eens over de A27 over de spitsstrook bij Houten geprobeerd te rijden? Daar is de breedte beperking ook 2,0 m. En op de A28 bij Zwolle ook. En in de specificaties van je auto kijken heeft weinig zin, want daar wordt vrijwel nooit de breedte INCLUSIEF spiegels benoemd. Mand!