
Hé, Golf-rijder. Ja, jij, met je a-so-ciaal brede auto. Iets te compenseren? Je Golf is zo breed, dat ie in Duitsland op sommige plekken op de snelweg niet eens mag inhalen. Je bent de vleeswording van alles wat er mis is in deze consumptiemaatschappij. Tenminste, als je het aan de regelmakers van de Duitse wegwerkzaamheden vraagt. Want in Duitsland is een gemiddelde hatchback al snel te breed.
Bij wegwerkzaamheden in Duitsland moet je erg oppassen welke rijstrook je pakt, want zelfs een Volkswagen Golf kan al te breed zijn voor de versmalde linkerrijstrook. We hadden hier stiekem al een berichtje over in 2019, maar het AD brengt het advies nu opnieuw onder de aandacht voor de wintersporters die naar Duitsland gaan. Het kan je zomaar een kleine boete besparen.
Voordat de Baustelle in Duitsland begint, staat er vaak een bord met de maximale breedte voor de linkerrijstrook. Volgens het Duitse opinieblad Focus komt het voor dat auto’s breder dan 2 meter niet over de geknepen rijstrook mogen. Het probleem is dat de Polizei niet kijkt naar de breedte van de koets, maar van de breedte van de auto inclusief buitenspiegels. En dat is nogal een verschil.
Een beetje hatchback is al te breed

Een Golf van de zevende generatie is maar 1,8 meter breed, maar als je de twee buitenspiegels meetelt, dan kom je ineens aan de 2,03 meter. Auto’s als de Ford Focus, Hyundai i10 of Opel Astra zouden volgens de website ook al te breed zijn. En dan hebben we het nog niet eens over alle populaire SUV’s en crossovers. Tegenwoordig zijn er overigens veel rijstroken in de Baustelle waar de auto 2,10 meter mag zijn.
Hoe hoog is de boete als je auto te breed is?
Het advies is om vóór vertrek even online de specificaties van jouw auto te bekijken, dan kun je zien wat de totale breedte is. Ga je toch de fout in? Dan is de boete slechts 20 euro. Raak je betrokken bij een ongeluk met een te brede auto, dan kun je wel aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Of eigenlijk jouw verzekering. Hoe dan ook wordt de schade dan een stuk duurder.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
5 reacties op “Waarom je met een VW Golf op de Duitse snelweg niet overal mag inhalen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Opvallend: zo (on)veilig is de Duitse Autobahn echt vergeleken met Nederland, waar we netjes 100 rijden

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Dit simpele Duitse verkeersbord betekent iets anders dan jij nu denkt (en dat levert je een hoge boete op)

Waarom deze dikke Mercedes niet harder mag dan 95 km/u op de Duitse Autobahn

Nieuw plan: limiet op de Autobahn, maar daar krijg je wel iets voor terug

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

De eerste camera’s voor kilometerheffing zijn opgehangen op de A12 en volgend jaar gaan ze werken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Probeer eens rechts blijven rijden?
Altijd lachen met een Ford F-250. Altijd recht bij baustelle in de. Prima.
Maximale breedte wordt in NL altijd aangegeven exclusief spiegels, dus de waarschuwing voor Duitsland is helemaal niet onterecht!
Super bedankt voor deze waarschuwing… Rijd elk jaar vanuit Nederland met mijn VW camperbusje naar Oostenrijk en kom veel werkzaamheden tegen. Mijn busje is 2.29 breed incl. zijpiegels.
Jeetje, wat spannend zeg. Waarom kijken jullie óver de grens? En waarom bij werkzaamheden? Wel eens over de A27 over de spitsstrook bij Houten geprobeerd te rijden? Daar is de breedte beperking ook 2,0 m. En op de A28 bij Zwolle ook. En in de specificaties van je auto kijken heeft weinig zin, want daar wordt vrijwel nooit de breedte INCLUSIEF spiegels benoemd. Mand!