Wat niet in je arbeidsovereenkomst staat als je in de autobranche aan de slag gaat, maar ongemerkt toch een groot onderdeel is van je werk, zijn de vrienden, familieleden en vage kennissen die een gesprek beginnen met ‘hé, jij weet wel iets van auto’s, toch?’. Zo ontvang je regelmatig wat linkjes van auto’s die online te koop staan met de vraag ‘of het wat is’. En daar valt ons de laatste tijd iets op bij auto’s die zogenaamd van de ‘eerste eigenaar’ komen.

Het probleem zit hem bij auto’s die nieuw in het buitenland zijn geleverd en pas later naar Nederland zijn gehaald. Laten we vooropstellen dat er in de basis helemaal niets mis is met een auto uit het buitenland, zolang de onderhoudshistorie maar compleet en kloppend is. Alleen: de verkoper moet wel eerlijk zijn. Want als jij een auto uit Duitsland haalt en hem hier registreert, dan zullen kentekencheck-websites zeggen dat de auto van de eerste eigenaar is – en dat nemen verkopers graag over. Maar dat hoeft dus niet te kloppen.

De RDW houdt alleen bij hoeveel eigenaren een auto in Nederland heeft gehad. Zo zagen we een auto van tien jaar oud die pas vijf jaar in Nederland is. Het kan zijn dat de eigenaar naar Nederland is verhuisd en de auto heeft meegenomen, maar anders zit je toch al minimaal aan de tweede eigenaar. Wat we maar willen zeggen: vraag goed na of de verkoper kan aantonen dat de auto van de ‘eerste eigenaar’ is. Mogelijk bedoelt hij namelijk stiekem ‘eerste eigenaar in Nederland’ – dat is nogal een verschil.

Wat is er mis met de tweede of derde eigenaar?

Ook hier geldt: er is niet per se iets mis met een auto die meer dan één eigenaar heeft gehad. Je ontkomt er bijna niet aan als een auto een bepaalde leeftijd heeft. Maar op de een of andere manier is ‘eerste eigenaar’ altijd een goed verkoopargument, en daar wordt dus weleens onterecht gebruik van gemaakt. We pleiten simpelweg voor een beetje extra eerlijkheid van de verkoper, of juist wat oplettendheid van de kopende partij.

Of het zijn mensen die niet kunnen rekenen…

Wat we ook nog weleens zien, is particulieren die adverteren met ‘eerste eigenaar’ in hun Marktplaats-advertentie, om vervolgens in de tekst uit te leggen dat zij hem hebben gekocht van de oorspronkelijke koper. Dan ben jij dus de tweede eigenaar, sufferd. De moraal is en blijft: het is geen enkel probleem om een geïmporteerde auto te kopen (zeker als ie wat goedkoper is), maar zorg dat je volledige duidelijkheid krijgt over de geschiedenis van de auto.

Reacties

  • Fernando heeft op 20 december 2023 geschreven:

    Wat een kul verhaal, op de Duitse, Belgische Brief waar je de auto mee invoert kun je aantonen dat de auto van eerste eigenaar is voordat de auto ingevoerd wordt!!!

    • Dave heeft op 21 december 2023 geschreven:

      Die brief wordt nooit bij de verkoop getoond / meegeleverd. Geen enkeverkoper is in bezit van deze brief, althans dat zeggen ze.

      Reageer
    Reageer
  • Gigi 52 heeft op 20 december 2023 geschreven:

    Hier in België bestaat het systeem van “Car-pass”, wettelijk verplicht bij verkoop van een voertuig aan een particulier. Indien de verkoper géén geldige Car-pass aflevert, kan de koper de koop ontbinden en zijn geld terug eisen zonder kosten.
    Een Car-Pass is een document dat de kilometerhistoriek van een voertuig weergeeft. Hij vermeldt de gekende kilometerstanden en de datum waarop deze standen werden vastgesteld. Je krijgt dus een beeld van het “kilometer”verleden van de wagen en kan dus beter nagaan of de stand van de kilometerteller bij de verkoop waarachtig is. Daarnaast bevat het document o.a. nog de volgende vermeldingen:
    het chassisnummer van het voertuig;
    het merk en het model van het voertuig;
    de pollutienorm (Euro);
    de CO2-emissies;
    of het voertuig nog een keuring na ongeval moet ondergaan;
    of er nog terugroepacties (recalls) op het voertuig moeten worden uitgevoerd;
    de datum waarop het voertuig voor de eerste maal is ingeschreven (in België);
    unieke QR-code en identificatienummer van de Car-Pass (die toelaten de echtheid van het document na te gaan).

    Reageer
  • Bert heeft op 19 december 2023 geschreven:

    Datum eerste toelating staat op het kenteken bewijs of op te vragen middels R.D.W. ovi

    Reageer
  • Betuwe 58 heeft op 19 december 2023 geschreven:

    Ik heb een nieuwe auto gekocht ,maar eerst een maand op naam van de dealer gezet .(dit om de afleveringskosten nieuwe auto te omzeilen ) Wel een rekening erbij met 11 km afleverstand Ben op papier bij RDW 2ë eigenaar . Er zijn dus heel veel 2ë eigenaren die de auto vanaf nieuw hebben.

    • GV heeft op 19 december 2023 geschreven:

      Ik ben tweede eigenaar, maar de eerste eigenaar was de dealer die de auto als leenauto gebruikte, Jan en alleman heeft er dus al in gereden. Ook geen probleem, want het is gewoon een prima auto.

      • Gassie heeft op 19 december 2023 geschreven:

        Ja en ik heb mijn lease auto gekocht en nu ook tweede eigenaar, niks mis mee, want ik ben gewoon een prima berijder

        • Bo heeft op 19 december 2023 geschreven:

          8ekijk het kenteken op Finnix daar staan alle bekende gegevens van het voertuig op !!

          Reageer
        • GV heeft op 19 december 2023 geschreven:

          Dat is ook belangrijk om de auto in een prima staat te houden 🙂

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Mark70 heeft op 19 december 2023 geschreven:

    Zoals bij alles, gewoon je gezond verstand gebruiken. Laat je niet verblinden door een goed gepoetste auto etc etc. Zaken langs de weg de goedkope zaken links laten liggen de grote dealers kan je zonder problemen kopen. Als je geen verstand van auto’s hebt niks zelf doen of je zorgt dat je een kenner bij je hebt die kan zo direct zien en horen of het een goede koop is. In Nederland wordt net zoveel gekloot met auto’s denk aan km stoppers een kabel tussen je klok en auto welke enkel de snelheid aangeeft maar de km niet laat oplopen.

    Reageer
  • EdCar heeft op 19 december 2023 geschreven:

    Pas ook op met Duitse onderhoudsboekjes, een van mijn beste vrienden die zelf autohandelaar was vertelde me hoe dit vaak werkt.

    – een knechtje gaat dealers af en pikt daar onderhoudshistorie uit goed onderhouden auto’s mee die vervolgens in de auto gelegd worden die naar het buitenland gaat
    – handelaren houden creatieve middagen waarop het hele team zelfgeschreven onderhoudsboekje fabriceert, compleet met stempels en alles wat voor echt door moet gaan

    Bij auto’s uit Duitsland moet je je nou eenmaal alles 3 keer onderzoeken.

    • Mark70 heeft op 19 december 2023 geschreven:

      Zo achterhaald en enkel de C merken. Audi, BMW en Mercedes maken al heel veel jaren gebruik van een digitaal onderhoudshistorie. Bmw kan je alles in het menu vd auto zien Mercedes en Audi kan je opvragen. Dat verhaal van die boekjes is al heel erg oud uit de jaren ’90

      • Troy24 heeft op 19 december 2023 geschreven:

        Mark..ik neem jou mee bij de volgende aankoop…je weet alles en bent overal van op de hoogte…hulde!!

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Kreukniet heeft op 18 december 2023 geschreven:

    De RDW registratie van het aantal eigenaars gaat niet verder dan 9 jaar.
    Dit geldt ook voor origineel in NL gekentekende voertuigen.
    Zolang de kenteken registratie op naam de laatste 9 jaar niet veranderd is zal hier 1 eigenaar te lezen zijn.
    Op RDW.nl bij het aantal eigenaars prive/zakelijk op de blauwe ‘i’ klikken dan zie je het.

    • JTP heeft op 19 december 2023 geschreven:

      Mijn auto heeft ook al 25 eigenaren gehad

      • Carel heeft op 19 december 2023 geschreven:

        Bij het kopje “kilometerstanden ” word er “geen oordeel “gegeven + de eventuele reden .

        Reageer
      • Ralph heeft op 19 december 2023 geschreven:

        Datum eerste afgifte Nederland is hier toch ook een goede indicator voor?

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)